szerda, február 26, 2014

Mangós-currys csirkesaláta - Harmath Csaba vendégreceptje





Harmath Csaba gasztronómiai- és borszakértő, nagyon kedves barátom. Rendezvényekre ő a catering együttműködő partnerem, számos étterem tanácsadója, magazinokban publikál, szakmai berkekben mindenki ismeri, kicsit rettegnek is tőle, mert mindig kendőzetlenül ad hangot a véleményének, ami gyakran – finoman szólva – kritikus hangvételű. (Legutóbb a TV Paprikán is szerepelt az egyik főzőpárbajos műsorban, ahol a zsüriben – természetesen – a főgonosz szerepét töltötte beJ.)


Szóval, Csabát nagyon szeretem, órákon át tudunk együtt fejben főzni, számos gasztronómiai élményt éltünk már át együtt. Néha, csak úgy, különösebb alkalom nélkül, hoz nekem ezt-azt. Karácsonykor a legtökéletesebb töltött káposztát, pompás kocsonyát, vagy legutóbb egy adag “Coronation chicken-t”, amit olyan gusztán mesélt el, hogy biztosan telefonon keresztül is látta, hogy kinéztem a szájából a falatot. Annyira ízlett, hogy elkértem a receptjét, lejegyeztem a kísérő sztorival együtt, Csaba pedig hozzájárult, hogy megosszam az olvasóimmal. Íme, fogadjátok szeretettel:

“ A koronázási csirkesaláta, vagyis “Coronation chicken” klasszikus brit étel, itthon nem annyira ismerik. A fogást II. Erzsébet koronázási ünnepségére készítették először 1953-ban.

Életemben először 1985-86 magasságában jártam Londonban, akkor rögtön két hetet töltöttem ott. A patinás Dolphin Square Apartment-ben laktam, amivel szemben volt egy Sainsbury’s, onnan vittem magammal fel az apartmanomba minden este vacsorát. Mindig valami mást, például pálcikás báránybordát, amit előtte itthon nemigen láttam. Kinéztem a Koronázási csirkét is, de nem ismertem ezt az ételt, láttam, hogy egy mártásos csirke – így fogtam magam - és felmelegítettem. A majonézes-currys öntetes csirkét. Természetesen valami rettenetes lett, utáltam, utána húsz évig rá sem néztem. Aztán később valahol láttam, hogy ez valójában egy hideg csirkesaláta, és adtam neki még egy esélyt – hidegen. Kiderült, hogy a világ egyik legfinomabb étele, azóta is az egyik kedvencem. “

Mangós – currys csirkesaláta (Coronation chicken)
Harmath Csaba receptje
Hozzávalók (2 kis adag)

1 db csirkemellfilé (kb. 35 dkg, lehetőség szerint jóízű, tanyasi csirke)
3 púpos evőkanál majonéz
1 evőkanál tejföl, vagy joghurt
2 evőkanál mangóchutney
1 evőkanál currypor
2 zöldcitrom reszelt héja és leve
só, bors

A csirkemellet posírozzuk: kb. 3 dl húslevest, vagy bármilyen alaplevet gyöngyöző forrásig melegítünk, belehelyezzük a csirkemellfilét, majd fedő alatt, alacsony hőfokon 7-8 percig főzzük. A lében hagyjuk kihűlni, hogy ne száradjon ki, ízes, szaftos maradjon. Felkockázzuk. Az öntethez összekeverjük a majonézt, a tejfölt, a mangóchutneyt, a curryt, a zöldcitrom reszelt héját és levét, végül sózzuk, borsozzuk. Összeforgatjuk a csirkével. Akkor a legfinomabb, ha egy napot állni hagyjuk, hogy összeérjenek az ízek. Hidegen tálaljuk.

Csaba néhány kiegészítő megjegyzése:

- A majonéz – tejföl arányát ízlés szerint lehet módosítani
- Bármilyen bolti mangóchutneyt használhatunk hozzá, teljesen megfelel pl. a Tesco-ban kapható, piros-fekete dobozos
- Ez egy jó alaprecept, lehet mindenfélével variálni: adhatunk hozzá pl. chilis savanyított citromot, vagy felkockázott friss mangót.
- Remek vendégváró, én is gyakran készíten többszáz fős nagyrendezvényeimre is.