péntek, február 13, 2009

Luxus fastfood

Ha én valamilyen érthetetlen oknál fogva komolyan venném a Valentin napi cirkuszt, ez lenne az az étel, amivel előrukkolnék (a rózsaszínű szívecskéket meghagyom másnak). Ez a világ egyik leggyorsabb luxusétele. A jakabkagyló az egyik kedvenc tengeri gyümölcsöm, ha bárhol látok étlapon, nehezen tudok ellenállni, hogy ne azt rendeljek. Brüsszelben kicsit könnyebb dolgom volt, gyönyörű minőségben, frissen lehetett kapni, viszonylag normál áron. Itthon azért nem tartok rendszeresen a hűtőmben. Nemrég feketekagyló beszerzésen jártam az Óceán Delikáteszben, és nagyon szép minőségű jakabkagylót vettem észre a pultban (azóta sem találtam ugyanilyet). Vettem is 6db-ot, majd nem volt időm felhasználni, így bekerült a mélyhűtőbe. Milyen jól jött most!

Ez az étel tényleg annyira egyszerű, gyors és fenomenális, hogy az embernek lelkiismeretfurdalása lesz. A frissen átsütött jakabkagylóra barnított vaj, petrezselyemzöld, citromhéj és kapribogyó kerül (klasszikus francia módszer halakhoz). A kagyló édessége, a barnított vaj, a kapribogyó és citromhéj pikáns karaktere, a petrezselyem frissessége együtt úgy tökéletes, ahogy van. Az étel konkrétan 5 perc alatt készül el. Így:

1. 2 személyre 6-8 jakabkagylót szárítsunk le konyhai papírtörlővel. Én félbe szoktam vágni, mert így szerintem könnyebb eltalálni, mikor van kész (ha túlkészül, gumiszerűvé válik).

2. Lábasban 5dkg vajból barnított vajat készítünk.

3. Hozzáadjuk egy negyed citrom reszelt héját, egy kis csokor finomra aprított petrezselymet, és egy evőkanál átöblített kapribogyót.

4. Közben egy vastag aljú serpenyőt zsiradék nélkül tűzforróra hevítjük.

5. A kagylókat a forró serpnyőbe helyezzük, majd mindkét oldalát röviden sütjük, hogy enyhén karamellizáljuk.

6. Meglocsoljuk a vajas öntettel.

7. Bagettel tunkolunk. Pezsgő.

A desszerten nem sokat vacilálnék, most éppen bele vagyok szeretve Mihályi Laci remekművébe, a tonkababos csokoládétárt-jába.



Címkék: , , ,


 

 

24 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

Igen, igen, igen! A Szent Jakab kagylót én is mindig és mindenhol, ha csak tehetem. Egyszer - ha elképesztően sok időd van és nagyon türelmesnek érzed magad - próbáld ki hozzá MBT karottás mandarinmártását, én egy nagyon komoly vacsorán előadtam tavaly, a vendégek azóta emlegetik. Ja, és az általad ajánlott brüsszeli "talponálló" halasnál is kóstoltam, ott is istenien csinálják!

6:03 de.  
Blogger Gabojsza szerint...

Zsófi, köszönöm! Valentinnapon ez lesz a reggelink (pezsgővel!:-))), épp lapul a fagyasztómban 6 darab Szent Jakab kagyló, amit életemben elöször a Bock Bisztróban ettem, zseniális volt!

6:11 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Ez a "scallops" angolul??? Sokat látom errefelé a halasnál (Skóciában élek), meg étlapon is, ideje lenne kipróbálni! Ez eddig a legjobban tetsző variáció!!!

6:45 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

certaldo, ez a mandarinmártás elég jól hangzik. rákerestem, de a bsz-on nem találom. elvileg ott kell keresnem?

gabojsza, ez egy elég jó reggelinek ígérkezik:)

agatha, igen, ez a scallops, Nálatok biztos nagyon szép frisseket lehet kapni

7:46 de.  
Blogger Rossamela szerint...

Az Óceánban van friss jakabkagyló? Nekem azt mondták, fagyasztott, fölengedve, ami a pultban van a friss cuccok között.

7:53 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

"Ezután „egyszerű” étel következik: Szent Jakab-kagyló mandarinos karottamártással. A frissen préselt levet két-három napig kellett sűríteni, helyesebben „párologtatni”, őrlángon tartott vaslapon. (A lé hőmérséklete semmi szín alatt nem mehet 70ºC fölé, mert akkor megváltozik az íze.) Mennyiségtől függően az utolsó néhány órára fél vagy inkább csak harmad vaníliarudat teszünk bele „felsliccelve”, belét a mártásba kaparva. A végén leheletnyi curryporral is ízesítjük még: ennek viszont csöppet sem szabad kiérződnie, pusztán a vanília élénkítésére szolgál.

A harmadára-negyedére sűrített lébe tálaláskor hideg vajkockákat keverünk, de nem sokat: nem szabad túlzottan elvenni a gyümölcsösséget. Kevés cayenne-i borssal és pár csepp zöldcitromlével élénkítjük, majd még egy végső IQ-teszt: a mártást tálalás előtt fel kell verni botmixerrel, de úgy, hogy közben ne habosodjon fel igazából. Ezzel tálaljuk a rövid ideig, közepes lángon sütött jakabkagylót, néhány kisebb mentalevéllel."
A 2008.05.23-i Archív felvétel című - gyakorlatilag irodalmi értékű - posztban van. :)

9:09 de.  
Blogger Gabojsza szerint...

certaldo, köszönöm, mert én sem találtam, de hol ebben a karotta?
(most megyek és elolvasom a bsz posztot!:-)))

9:14 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

"A frissen préselt levet" = szerintem ebben a megfogalmazásban mindkettőt együtt tartalmazza, de hát tessen kreatívnak lenni! :)
Én egyébként kétharmad mandarinléhez vettem egyharmad karottát és nem fele-fele. Mindkettőt tényleg frissen préseltem és friss házi vajat használtam hozzá. Jó is lett.

9:50 de.  
Blogger Gabojsza szerint...

hmmm...Respekt!:-)))

9:53 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

chili,
hogy erted, hogy felbevagod, jobban lasd mikor van kesz? a korongokat vagod felbe? es megis kb. mennyi ideig kell sutogetni?

koszi

11:30 de.  
Blogger vikiprod szerint...

Hihetetlen, 10 perce pont arra gondoltam mit csinaljak az scallopsombol amit eddig csak Stockholmban ettem. Kerestem, de nem talaltam, hogy mi a neve magyarul ennek a finomsagnak. Es akkor mi tortent... gondoltam ellatogatok a kedvenc blogomra :) super - mar tudom mit kell csinalnom a Szent Jakab kagylobol. Koszonom :) Udvozlet Amszterdambol.

12:25 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Húúú igen, valóban ott figyelnek a gyönyörű és friss példányok a halasnál is, meg a szupermarketek halpultjánál is! Mostmár tényleg ideje lesz kipróbálni!!! Köszi!

11:49 de.  
Blogger Anna szerint...

Ez az étel akkor is étvágygerjesztően zseniális lenne, ha nem szeretném a tengeri ételeket, de így, hogy igen, pláne. Az egyetlen bibi, hogy nálunk ilyesmit nem lehet kapni, meg kell várnom, míg eljutok Grazig, ott biztosan találok. (Zsófi, köszönöm a régi leveledet. Megtettem az utolsó lépést és kiköltöztem. Igazad volt, tényleg más, de egyre inkább élmény.)

10:06 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Technikai kérdés: Mi a teendő akkor, ha narancssárga "sapkája" van Szent Jakabnak? Azt le kell róla faragni? Én eddig még csak a tallérformájút mertem megvenni, de most megint ilyen süvegeseket adnak a sarki GB-ben.

3:25 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

na, en megcsinaltam, s oszinten, fogalmam sincs, hogy nem elve-nyersen ettem-e meg a szegeny allatot. a paromnak izlett, de neki majdnem minden.
szoval ugy latszik egyszer muszaj lesz etteremben is kiprobalni, hogy tudjam mifele kene torekedni.

9:50 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

rossamela, jó kérdés. nekem azt mondták friss. én jól lefagyasztottam..

certaldo, hú, köszi!azt hiszem, nem halogathatom tovább egy gyümölcscentrifuga beszerzését? de ugye nem 2-3 napig sűrítetted??

szi-vi: igen, a korongokat (ha nagyok) félbe szoktam vágni, vízszintesen, és minimális ideig kell sütni, forró serpenyőben, max. fél percig oldalanként. A külső rétege karamellizálódjon kicsit, a közepe meg lágy, enyhén áttetsző legyen.

Brüsszel: a narancssárga korallt is együtt lehet vele sütni, nem kell eltávolítani.Nemrég mikor kint jártam, akkor a Jourdan piacon vettünk nagyon jót. A legjobbat pedig a baszk étteremben ettem (Fils de Jules)

7:07 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Az az igazság, hogy nagyon izgultam, mert azt nem akartam vállalni, hogy napokig virrasztok a lé mellett, de attól is nagyon féltem, hogy tényleg ne menjen 70 fok fölé a hő. Nekem kerámialapos tűzhelyem van, folyadékhőmérővel kikísérleteztem, nagyjából 55-60 fok között tudtam tartani a 12 fokozatú kapcsoló 2-es állásában. Így viszont tényleg nem volt meg hamar, reggel tettem fel korán és 12 és fél óra alatt lett jó. Nagyon-nagyon jó! :)

8:03 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Hú, köszi, ezzel már megspóroltál nekem egy kísérletet:) iszonyú jól hangzik, ki fogom próbálni.

8:17 du.  
Anonymous Rumela szerint...

Hey those Luxus fast food look yummi, I love eating breakfast and always try new fast food recipes. I would love to try the luxus for breakfast. that looks tasty. luxus can make a satisfying breakfast. The Photos are amazing... I am already feeling hungry. thank you for shearing your post.

1:10 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Sziasztok.

Kéne egy kis segítség, régóta kutatok szent jakab kagyló után, itt végre látom vannak állandó fogyasztói.
Azonban én sehol sem tudom beszerezni.
Ti hol szoktátok vásárolni???
Előre is köszi a segítséget...

9:42 de.  
Blogger Gabojsza szerint...

A Fóti cora áruházban általában van friss, a halas jégpult baloldalán keresd, kis fehér vödörben:-)

10:25 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

én régen az óceán delikáteszben vettem, de sajnos az bezárt. A nagycsarnok aljában van egy jó halas, ott szokott lenni, vagy ahogy gabojsza írja, cora, vagy metro

10:44 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Köszi a segítséget;)

7:45 de.  
Blogger Barcsikember szerint...

Fú, most olvasom csak, hogy az óceán delikátesz bezárt, pedig ma akartam elmenni kagylót venni a nővérem névnapjára...ajándékba:( meg tudnátok mondani, hol máshol lehet még friss kagylót venni? előre is köszönöm!

12:18 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal