hétfő, június 08, 2009

Kurkumás sárgarépaleves

A kurkuma a gyömbérfélék családjába tartozik, friss formájában annak gyökerére hasonlít. Dél-Kelet Ázsiában őshonos, ma India, Kína, Indonézia és Jamaica a legjelentősebb termelői. Az indiai konyhában rendkívül fontos szereppel bír (a világ termelésének 80%-át itt használják fel), nemcsak kulináris, hanem vallási jelentősége is van: a hindu vallásban rituálékhoz használják (sárga színe a napot szimbolizálja).

Gyakran láttam a Culinarisban, de még soha nem próbáltam ki. Most vettem (egy darab talán 200Ft volt) , és körbeszaglásztam. Ahogy a képen is látható, a belseje élénk narancssárga, sárgarépára hasonlít leginkább. Fantasztikus, friss, fűszeres az illata, köszönőviszonyban sincs az őrölt változattal. Utóbbi íze általában kimerül az enyhén kesernyésben, a friss sokkal összetettebb. Az őröltet gyakran használják színező anyagként, sokszor valódi sáfrány helyett ezzel csalnak. (Arab elnevezése: al-kurkum eredetileg sáfrányt jelentett. A teljes etimológia és történet a Gernot Katzer szuper fűszeroldalán).

Engem sárgarépalevesre ihletett, amelyet dél-kelet ázsiai fűszerezéssel, kókusztejjel, halszósszal és zöldcitrommal készítettem. A friss kurkuma íze nem igazán jellegzetes, de érdekes, illatos háttér ízt adott a levesnek. És –nem meglepő módon- borzalmasan erősen színez, alig bírtam levakarni mindenhonnan). A leves egyébként egy krémleves-széria része, a következőek készültek: fehér – hideg tökkrémleves (munkához készült, a jövő havi Nők Lapja Konyhába), sárga: kókusztejes, recept lásd alább; zöld: zöldborsó (recept hamarosan), végül bordó: meggyes céklaleves (hát, itt jobb volt az elképzelés, mint a megvalósítás, a meggy és a cékla ugyan jól működnek együtt, mégsem volt leves jellege, inkább facsart frissítő ital, ezen még dolgozni kell)


Kurkumás sárgarépaleves

Hozzávalók (2 adag)

3 új sárgarépa (kb. 20dkg), lereszelve
1 salotta, finomra aprítva
3dl leszűrt hús-, vagy zöldségleves
1dl kókusztej
ujjnyi friss kurkuma, lereszelve (vagy 1kk por)
½ zöldcitrom leve
2ek halszósz
friss korianderzöld

A finomra aprított salottát egy ek olajon üvegesre pároljuk. Rádobjuk a lereszelt sárgarépát, pár percig pároljuk. Hozzáreszeljük a friss kurkumát (vagy megszórjuk az őrölt kurkumával).Ráöntjük az alaplevet, majd fedő alatt addig főzzük, amíg a répa megpuhul (kb. 5-10 perc). Amikor kész, hozzáadjuk a kókusztejet. Robotgépben simára pürésítjük, végül halszósszal és zöldcitromlével (és egy csipet cukorral) kerekítjük az ízeket. Friss korianderrel megszórva kínáljuk.

Címkék:


 

 

1 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

Jaj, de örülök ennek a posztnak!:-)) Nálunk van a piacon, és már nézegettem, nézegettem, de sosem vettem, mert nem tudtam, mit kezdjek vele.
k.

7:34 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal