hétfő, június 01, 2009

Finom főzelék

Minden érdekel, ami manapság az éttermeinkben történik, két terület mégis a szívem csücske, ezeket különösen nagy érdeklődéssel figyelem: 1. mikor lesznek végre igazán jó, izgalmas desszertek? (A desszertekben nagy jövőt látok – meggyőződésem, hogy korszerűsített formában a mai magyar gasztronómia egyik fő csábereje lehetnek) 2. A főzelék téma. Utóbbiak annyira a hétköznapi étkezésünk részei, étteremben ugyanakkor az egyik legnehezebb műfaj. Ha az étlapon szerepel főzelék, szinte egész biztos, hogy azt rendelek, kíváncsian várom, ki mit hoz ki belőle. Kistücsök krumplifőzelék, Stand paradicsomos káposzta, tökfőzelék, Centrál kelkáposztafőzelék. Egyetlen főzeléket sem tudok megnevezni, amelyet ne szeretnék. (persze, nem a csirizes menzafőzelékekről beszélek). Mindig, amikor külföldön éltem, és hazajártam, ha a család megkérdezte, mi legyen a vasárnapi ebéd, gondolkozás nélkül főzeléket rendeltem. Leggyakrabban finomfőzeléket. (Az egy másik kérdés, hogy az esetek nagy részében nem kaptam, merthogy az olyan snassz..). Azt hiszem, a finomfőzelék is benne lehet a top 3 legjobban utált főzelék között (tökfőzelék, paradicsomos káposzta?), én rajongok érte.

Az új változatomban kicsit elkalandoztam vele, a mártásába (amely alapléből, tejszínből és vajból áll) került friss gyömbér és egy csipet sáfrány, petrezselyem helyett pedig koriander. Szerintem így is finom.

Gyömbéres finomfőzelék

Hozzávalók (2 adag)

20dkg friss, pucolt zöldborsó (1/2kg héjastul)
2 nagyobb új sárgarépa
1 közepes, zsenge karalábé
5dl szárnyas (vagy zöldség) alaplé
két szelet friss gyömbér
csipet sáfrány
1dl tejszín
4dkg hidg vaj
fél csokor korianderzöld

A sárgarépát és karalábét meghámozzuk és egyenletes méretűre felkockázzuk. Feltesszük főni az alaplével, amelyhez hozzáadjuk a gyömbért és a sáfrányt. Kb. 10 perc után hozzáadjuk a zöldborsót, további 5 percig főzzük, amíg a zöldségek megpuhulnak, de még kissé ropognak. Amikor megfőtt, a zöldségeket leszűrjük és letakarva melegen tartjuk. A levéhez hozzáadjuk a tejszínt és közepes lángon kb. felére beforraljuk. Félrehúzzuk a lángról, és apránként hozzákeverjük a hideg vajat. Visszatesszük a zöldségeket és összeforgatjuk, végül gazdagon megszórjuk friss, finomra aprított korianderzölddel.

Címkék:


 

 

18 hozzászólás:

Blogger Pappito szerint...

szerintem csak azért utáljuk a finomfőzeléket, mert a bölcsi-ovi-isi-gimi láncban végig azt a vastagra rántott, szétfőzött, vízizű pépet kaptuk. (ráadásul nálunk a családban a rántás, mint olyan nem volt gyakori, habarósak vagyunk, ami külön undorítóvá tette a menzást)

a tökfőzelék nálunk alapkaja volt, imádtuk, paradicsomos kápi is, beletört krumplival. a főzelék nagyon jó dolog.

1:49 de.  
Blogger kislanyradio szerint...

Szia Zsófi,

Kéréske! Nemrégiben kaptam egy Ramsay szakácskönyvet és szeretnék sütni belőle. Nem tudod hol lehet kapni dupla tejszínt és creme fraiche-t? Vagy utóbbi otthon is elkészíthető? Szupi az oldal, nagyon szeretem.

Köszi
Anikó

9:35 de.  
Blogger Főz és fecseg szerint...

Végre, végre, valaki más is szereti "finom főzeléket"!:) A blogomból nem tűnik ki igazán, de mi nagyon szeretjük a főzelékeket. Én ugyan nem merek étteremben főzeléket rendelni, de az emlitett helyek híre talán garancia arra, hogy jót főznek. A gyömbér is jó ötlet, én a sárgarépa főzelékbe teszek, nagyon finom, de ebbe is ki fogom próbálni.

11:03 de.  
Blogger szepyke szerint...

Én a csirizes menzás főzelékeket is szerettem! Soha nem ettem olyan finom finomfőzeléket, mint az általánosban. A két nagymamám, és az anyukám is próbálkozott, de valahogy úgy volt eltalálva benne minden, hogy egyik sem ért a nyomába... Mondjuk, tényleg a csiriz volt benne a fő fegyver!:)))

11:35 de.  
Blogger starfi szerint...

csatlakozom, én mindenféle főzeléket szeretek:)

2:44 du.  
Blogger kisrumpf szerint...

dupla tejszín = magas zsírtartalmú (igazi) tejszín, creme fraiche = tejföl. Jó sütést!

3:06 du.  
Blogger addisz szerint...

Szuper recept, nagyon megörültem neki, így legalább már nem kell gondolkodnom, hogy mi legyen holnap az ebéd :)
Családom válogatósabbik fele sajnos hadilábon áll a főzelékekkel, szinte csak a krumpli és a lencse megy náluk, ráadásul értetlenkedve néznek, hogy én "üresen" eszem.
Vegetáriánusként nekem nagyon fontos helyet foglalnak el az étrendemben és imádom az összes közutálatnak örvendő típust (kedvencem a sárgaborsó és a paradicsomos káposzta).
Viszont néhány újszerű feltétet még szívesen megismernék az unalmas fasírt, főtt tojás, sült hús helyett.

3:15 du.  
Anonymous aerzsebet szerint...

kislanyradio, creme fraiche mindig van a Culinarisban.

kisrumpf, creme fraiche ≠ tejfol. lehet vele helyettesiteni, de akkor sem egyenlo...
(bocsi, ezt nem birtam szo nelkul)

3:29 du.  
Blogger kisrumpf szerint...

Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

7:21 du.  
Blogger kisrumpf szerint...

Szóval újra nekiugrom: akkor egyezzünk ki a "hasonló szóban :-) (Ha jól emlékszem, a zsírtartalomban rejlik a különbség...?)

7:26 du.  
Anonymous andr szerint...

Mi az, hogy főzelék? Eddig a rántással besűrített főtt zöldséget hittem annak, de kezdek elbizonytalanodni. A fenti recept mitől főzelék? Hol vannak a határok? Világosítsatok fel! Köszi.

u.i.: a statisztika kedvéért: utáltam mindet, kivéve a krumplifőzeléket és a paradicsomos káposztát.

8:29 du.  
Anonymous Hobbiszakács szerint...

@andr: A fénykép után (is) ítélve, ez nem a klasszikus értelemben vett főzelék - aminek a felismerhetetlenségig összefőtt, néha igazán jó akármit neveztük. "Svédül" zöldségpörköltnek hívják, ami szerintem találóbb elnevezés.

A kremfress :-)"nélkülözi" a tejfölnek (tejfelnek) a főzéssel szemben nyilvánított hátrányos tulajdonságait, emellett az íze is nagyon finom.

10:32 de.  
Blogger addisz szerint...

Elkészítettem a finomfőzeléket, egyszerűen isteni, annyira friss a gyömbértől és a koriandertől, hogy csak na :). A zöldségek ropognak, az egész könnyű és zamatos. Felvettem a kedvencek listájára :).

12:02 du.  
Blogger Zsófi szerint...

addisznak (meg bárkinek) feltét témában:

http://www.fuszereslelek.hu/2008/05/vilagkozepen-jartam-vegat-ettem.html

a legistenibb vega fasirt, borsófőzelékkel verhetetlen..

(ja, a kommentek között keresd magát a receptet)

5:16 du.  
Blogger Mamma szerint...

Hááát Zsófi, így könnyű szeretni a főzeléket!:) Jogos andr felvetése, hogy hol is itt a határ?
Nálunk sosem volt főzelék (az a hagyományos, amit mindig is annak neveztek), és most sem van:), mert nem szereti senki.

De ez!! Hát így én is azonnal bele tudnék szeretni, az biztos!
Köszönöm!
(Az a zöldségpörkölt nekem sokkal jobban tetszik:))

6:22 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

hm, hogy mi a főzelék definíciója? szerintem sok zöldség megfőzve, valamilyen mártással, ami valamivel sűrítve van. e szerint nekem ez még benne van a főzelékhatáron belül. de felőlem nevezhetjük finompörköltnek is:)

8:20 du.  
Anonymous Réka szerint...

Kipróbáltam hétvégén a finomfőzeléket, de sajnos sehogy sem akart besűrűsödni. Vagy fél óráig próbálkoztam vele, aztán elkeseredésemben (és idő hiányában) tettem hozzá egy kis lisztet, h sűrűbb legyen. Így is nagyon jó lett, de kiváncsi lennék, hogy vajon miért nem sikerült úgy, ahogy kellett volna...

1:58 du.  
Anonymous brenda szerint...

Számomra két dologtól tud brutálisan rossz lenni a finomfőzelék: az egyik a liszttel való sűrítés - főleg, ha sok liszttel -, a másik pedig a mirelit bepunnyadt "zöldségmix" (böe!). Minkettőt előszeretettel alkalmazzák menzákon, kifőzdékben, "főzelék faló" típusú helyeken, szóval ilyesmit csak házi készítésűt érdemes enni, gondos kezek munkájából, mint a fenti recept végeredménye.

9:08 de.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal