szerda, november 05, 2008

Sütőtökös tarhonya tökmagolajjal

A halloween szerintem egyszerűen csak egyel több ürügy a bulizásra. Legizgalmasabb szereplője pedig ezzel együtt egyértelműen a sütőtök. Levestől desszertig bármi lehet a vége. Legelterjedtebb és legismertebb a sütőtök krémleves, de egzotikus fűszerekkel (pl. kínai ötfűszerkeverékkel) sülve, köretként, vagy kókusztejes sütőtök curry formájában is kiváló. Nem beszélve az amerikaiak sütőtökös süteményeiről, amelyeknek ott nagy hagyománya van (sütőtökös lepény, sajttorta, vagy pite készül belőle). A népszerű krémlevest elrontani nemigen lehet, recept pedig annyi kering mindenütt, hogy mindenki kiválaszthatja a számára legszimpatikusabbat (Én a sült sütőtökből készülő leves híve vagyok, így ugyanis még koncentráltabb, intenzívebb lesz a zöldség íze).

Az alábbi ételt múzeumlátogatás ihlette. Mondhatnám, hogy a bécsi Iparművészeti Múzeum (a MAK) gyűjteményében megtekintett tonett-szék szolgáltak inspirációként (amelyekből rögtön a tarhonyakészítéshez használt szitára asszociáltam volna), de ez persze nem igaz. A múzeum -Helmut Österreicher neve által fémjelzett - éttermében kóstoltam hasonló kombinációt. (az osztrákok gasztronómiai veteránja klasszikus bécsi fogások modernizált változataival szerzett tekintélyt). Nála tökmagkéregben sült fogas került a tarhonya tetejére, nálam nem, mivel nem kaptam szép fogast.

Sütőtökös tarhonya tökmagolajjal

Hozzávalók (4 személyre)

40dkg tarhonya
egy kb. 60dkg-os, kisebb sütőtök
2,5 dl húsleves
2 ek hideg vaj
néhány ág friss kakukkfű
só, bors, szerecsendió
Pirított tökmag, tökmagolaj

A sütőt előmelegítjük 190C-ra. A sütőtököt hosszában félbevágjuk, magját kikaparjuk. Meglocsoljuk kevés olívaolajjal, ráhelyezünk néhány ág kakukkfüvet, és kb. 45-50 perc alatt puhára sütjük. A megsült húst kikaparjuk, a felmelegített húslevessel, robotgépben krémesre pürésítjük, majd ízesítjük sóval, borssal, frissen reszelt szerecsendióval, és hozzáadjuk a vajat. Amíg a tök sül, előkészítjük a tarhonyát (lehetőség szerint házi jellegűt): kevés olajon megpirítjuk, majd felöntjük megfelelő mennyiségű vízzel, vagy húslevessel. Fedő alatt puhára főzzük, ez tarhonya típusától függően kb. 20-30 perc. A sütőtökpürét hozzákeverjük a tarhonyához. Pirított tökmaggal és tökmagolajjal meglocsolva kínáljuk. Magában is nagyon finom, de kiváló halak, tenger gyümölcsei (pl. grillezett garnéla), vagy sültek különleges köreteként.


Címkék: , , ,


 

 

8 hozzászólás:

Blogger Pomme Pomme szerint...

A receptet nagyon pici betűvel írtad! Ezen a reggeli órán komoly nehézséget okozott az olvasás. :) Bár nem tudom pontosan, miért is erőlködök, amikor kisgyerekkorom óta nem tudtam megbarátkozni a sütőtök ízével, pedig az elmúlt években szinte minden ősszel próbálkoztam. :(

9:13 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Már megint pont nekem találtál egy receptet.
Végre egy jó felhasználása a tökmagolajomnak.
A tarhonya meg a sütőtök az meg nagy kedvenc,de eszembe sem jutott volna összekötni.

Köszi

11:13 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Épp azon gondolkoztam a napokban, hogy mit lehetne még sütőtökkel csinálni, hogy ne kövezzenek meg érte. A rettentő eredeti gnocchiig jutottam el, de ez sokkal jobb!

11:40 de.  
Blogger VOKinga szerint...

Bocsánat, hogy nem a poszthoz kapcsolódik a kérdésem:
Olvastam egy másik blogban a megjegyzésedet a kávéfőzéssel kapcsolatban, azt írtad, van néhány jó tipped arra, hogyan lehet finomabb kávét főzni. Nekünk itthon egy Saeco automatánk van, amiért rajongunk a férjemmel, de nem vagyunk nagy szakértők, sosem árt okosodni. Ha van időd rá, esetleg leírnád a tanácsaidat?
Előre is köszönöm!

11:53 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

nehezen tudom elképzelni a tarhonya és a sütőtök házasságát, de miután éppen húsmentes diétán vagyok, sütőtök és tarhonya is van itthon, ráadásul külön-külön mindkettőt szeretem, kipróbálom. Hétvégén a barátnémmal feleztünk egy üveg tökmagoljat is, meg is locsolom. pirikenagyi

8:23 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

pomme pomme, bocs, lehet, elnyomtam valamit.
anyamanya, sztem másnál olvastad, én nem írtam kávéfőzésről. nekem kotyogóm van:)azt hiszem, kispadon
Pirikenagyi, már a múltkor is akartam mondani, hogy örülök, hogy látlak!!:)

1:07 de.  
Blogger VOKinga szerint...

Hű, akkor már megint az én agyam volt rövid! :) Elnézést!

De ha már itt vagyok, írok valami olyasmit, ami tényleg Neked szól: Millió hálás köszönet a céklás receptekért, csodásak!

10:27 du.  
Blogger zsempi szerint...

kipróbáltam. szerintem baromi finom. végre másra is tudom használni a tökmagolajat, mint a krumplisallerre vagy márogatásra
nagyon jó a blogod, hajrá

12:00 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal