csütörtök, január 31, 2008

Körtesorbet "Szép Heléna módra"

Most fordítva történt: nem helyzethez kellett ételt kitalálni, hanem az várakozott a megfelelő alkalomra. Hetek óta olyan gyümölcs sorbet-t tervezgettem fejben, amelyet roppanós keserűcsokoládé darabok csíkoznak. Mint egy stracciatella. A klasszikusok pedig nem véletlenül klasszikusok, így több lehetőség és képzeletbeli kóstolgatás végigleltározását követően visszatértem a bevált körte-csokoládé pároshoz. A körte Szép Heléna módra az egyik legfenomenálisabb desszert, engem pedig rendkívül szórakoztat az, amikor hagyományos összeállításokat lehet elemeire szétszedni, és újra összerakni. A körtét pürésítés előtt citrommal és vaníliával megfőztem, az eredmény eleve egy eszméletlen illatos, zamatos püré –majd teljesen lehűtöttem, és másnap fagylaltgépben elkészítettem. Azért is nagy kedvenceim a sorbet-k (vagy szorbetek, ha valakit idegesít sorbet), mert azáltal, hogy nincs bennük tejtermék, olyan koncentrált, intenzív gyümölcs ízűek, hogy olyan mintha az adott gyümölcs zamatát éreznénk hatványozottan.

A „stracciatella” kicsit trükkös: kétféleképpen lehet elérni a vékony, roppanós eredményt: 1. amikor a fagylalt már szinte teljesen megfagyott a gépben, magasról, vékony sugárban kell belecsorgatni a meleg, felolvasztott csokoládét, amely azon nyomban megfagy (ha túl korán tesszük ezt, akkor a csokit egyszerűen belekeveri a gép). 2. A kész fagylaltot úgy rétegezzük, hogy a rétegek közé ugyanúgy vékonyan olvasztott csokoládét csorgatunk. Az egyes verziót alkalmaztam, amit még kicsit gyakorolnom kell majd, hogy egyenletesebben legyen benne elosztva a csoki (és ne ússzon a teljes fagylaltgép, továbbá környéke a csokitól)

Ja, és elfelejtettem mentát venni, amellyel díszíteni szerettem volna, meztelenül azonban mégsem akartam tálalni, így egy ág koriander került mellé – azt kell mondjam, kifejezetten passzolt hozzá. 40 fokhagymagerezdes csirke utáni desszertként került asztalra.

Recept:
Hozzávalók ( kb. 7dl fagylalthoz)

4 tökéletesen érett, leves körte (1kg)
2dl víz
12-15dkg cukor (a körte édességétől függően)
1/2 citrom leve
1 vaníliarúd
2 ek körtepálinka
5 dkg keserűcsokoládé*

Lábasban, alacsony lángon feltesszük a vizet a cukorral, a vaníliarúd kikapart magjával, rúdjával és a citromlével. Miközben felolvad benne a cukor, előkészítjük a körtéket: meghámozzuk, magházát eltávolítjuk, és egyenlő méretű, közepes kockákra vágjuk. Hozzáadjuk a sziruphoz. Fedő alatt, kb. 10-15 perc alatt (körtétől függően) puhára főzzük. A vaníliarudat eltávolítjuk. Botmixerrel (vagy robotgépben) pürésítjük, majd átpasszírozzuk. Hozzáadjuk a pálinkát (ez a sorbet állaga miatt fontos), és teljesen lehűtjük. Fagylaltgépben elkészítjük. Közben a csokoládét vízgőz fölött felolvasztjuk. Olyan edénybe töltjük, amelyből egész vékony sugárban tudjuk majd önteni (pl. tubus, vagy keskeny kancsó). Amikor már majdnem teljesen kész a sorbet (már megfagyott), a csokoládét magasról belecsorgatjuk, miközben a gép még dolgozik.

*ha lehet csokoládékon belül is válogatni, akkor ehhez egy inkább kifejezetten keserű, fűszeres, dohányos aromájú a lagjobb szerintem

Címkék:


 

 

9 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

És ha adott ponton nagy lyukú reszelőn aprított csokoládéforgácsot adsz hosszá?

10:22 de.  
Blogger Lila Füge szerint...

nekem a mokkáskanálról csorgatás bejött (miután eláztattam és is a konyhát olvasztott csokival). kicsit macera, de selejtmentes

7:06 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nagyon jól hangzik/látódik...
majd az a 40 gerezdes csirke is érdekelne...ecccer!
köszi!
M.

4:19 du.  
Blogger Vera szerint...

Nekem nem sikerült, belekeverődött :( Folyamatosan kell csorgatni? És mennyire vékony sugárban?

Ez a csokiforgács is jó ötlet.

5:14 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Vera, igen, az én tapasztalatom az, hogy folyamatosan kell csorgatni, magasról, egész vékony sugárban. Én műanyag tubust használtam. Ha elég hideg a fagyialap, akkor abban a percben, ahogy belefolyik, megfagy az olvadt csoki. A csokiforgács szerintem nem működik, akkor inkább úgy, hogy az ember a fagyirétegek közé csorgatja a felolvasztott csokit.

7:39 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Igazán jól néz ki ez a kedves kis körtés "sörbet"! Olyannyira, hogy gondolkodom egy fagylaltgép beszerzésén.

5:42 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

A fagylaltgép beszerzését mindenképpen csak támogatni tudom!
és tudom, hogy hivatalosan sörbet, de bocsássatok meg, nekem az nem megy

12:14 de.  
Blogger Vera szerint...

Kipróbáltam reszelt csokival! (Nagylyukú reszelőn) Tökéletes sztracsatella feeling :))) Próbáljátok ki!

10:11 du.  
Blogger gyöngyöcs szerint...

Most van a fagyasztóban... Ígéretes :-) Xukor zéróval készítettem, némi darabolt körte került bele, és rózsabors, rózsavíz egy-egy gondolatnyi :-)
Köszönöm!

5:05 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal