hétfő, december 05, 2005

A (szerintem, szerényen) tökéletes csokoládé mousse

A csokimussz-ról, alias mousse au chocolat-ról nekem mindig is két barátom fog eszembe jutni, G. és Sz. akiknél nagyobb csokoládé rajongókat nem nagyon ismerek. (Na jó, egy-kettőt azért ha nagyon muszáj..). G. és Sz. ma, illetve holnap ünneplik születésnapjukat, így ez a mai nekik szól. G. és Sz. hímneműek. Régebben, amikor nagy közös baráti síelések voltak a francia hegyekben, mert még fiatalok voltunk és bohók és még nem volt senki nyűgős többórás autózáshoz és még gyerekek sem voltak, szóval, akkor, ott a sípálya tetején (természetesen fekete -huhú, a pályai ördögei...ők legalábbis..) lévő étteremben találkoztunk ebédidőben, hogy pihenjünk egy negyedórácskát (na jó, néha picit többet:)) a kemény sportolás után. Jól megérdemelt nyugágy, capuccino, Cerbona, napozás (kendd be Magad -nem kenem, leégés)..és a fiúknak jó kis francia kanálmegállós csokimousse. Reggel. Délben. Este. Szerintem hetekig elélnének csokoládén. Ja, G. és Sz. vékonyak. Disznóság! (Jó, bár Sz. squash-ol, G. meg rendszeresen fut:).

Naná, én is oda vagyok érte, de hát az ember ugye korlátozza az e-fajta dolgok konzumálását, khmm. Azért néha elcsábulok, és ráadásul sajnos ezek a belgák itt nagyon tudnak desszertileg. Olyan franciásan. Itt Brüsszelben nagyon el vagyunk kényeztetve top minőségû csokoládéval, ami a jó csokimousse kiindulópontja. Keserű természetesen. 70%-os kakaótartalmú. Ami fényes és szép reccsenő hangja van, ha eltörjük (Ez nem gasztrosznobizmus, hanem tény és tapasztalat. De azért keserű Tibi-vel is ehető..). A mousse legyen: nem túl édes, inkább keserű, selymes, könnyű, levegős, de kicsit tömény.

Ez a recept A. barátnőm nagymamája által vándorolt hozzám és azóta is stabil tagja a desszert repertoárnak. Abszolút elronthatatlan, stresszmentes, ráadásul előző nap kell elkészíteni, tehát vendégség-barát. Én az évek során annyit változtattam rajta, hogy eggyel több tojásfehérjét teszek hozzá, mint sárgát, ettől még levegősebb + teszek hozzá pici tejszínt, amitől selymes lesz. És szoktam bele tenni egy pici narancslikőrt (Cointreau), amitől olyan finom illatos lesz. Persze ez opcionális. (A. receptje szerint pici kávé kerül bele, ami még jobban kihangsúlyozza a csokoládé ízét)

Recept:

Hozzávalók (2-3 adag)

10dkg keserű csokoládé (lehetőség szerint minél jobb minőségű)
3 egész tojás, szétválasztva
+ 1 tojásfehérje
2-3 ek tejszín (szobahőmérsékleten)
2 ek narancslikőr

Szétválasztom a tojásokat A sárgáját kikeverem, a fehérjét (négyet) pedig kemény habbá verem (az elektromos habverő nagy segítség lesz, hacsak nem akarunk karizmozni egy kicsit). Vízgőz fölött megolvasztom a csokoládét (elvileg ezt meg lehet tenni a mikróban is, de akkor csak alacsony hőfokon szabad. Vízgőz fölött egy fokkal macerásabb, viszont sokkal könyebben lehet kontrollálni a hőmérsékletet, ami a csoki felolvasztásánál nagyon fontos. Ha túlmelegítjük, akkor nagyon hamar megköt). Hozzákeverem a tejszínt. Belekeverem a tojássárgáját, majd ebbe a masszába óvatosan beleforgatom a tojásfehérje kemény habját. Hozzáadom a narancslikőrt (opcionális) Külön-külön üvegpoharakba (vagy szufflétálkákba) osztom és a hűtőbe teszem 24 órára (de min. egy éjszakára). Cukor tényleg nincs benne, ha valaki édesebben szereti, lehet hozzá tenni.

G. és Sz., BOLDOG SZÜLETÉSNAPOT! Küldhetem?

Címkék: ,


 

 

21 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

Kedves Zs.,
nagyon köszönöm(jük) a kedves megemlékezést, és a történetet amely szinte 100%-ig igaz, egy részletet kivéve: már réges régen nem vagyok vékony, mert Te állandóan csokoládés sütikkel zabáltattál, és ezen megannyi futás sem segítene, nemhogy annyi, amennyit én szoktam futni :)
Másrészt egy megjegyzés: ebből a "csokimussz"-ból 2-3 adaghoz való "hozzávalókat" teljesen felesleges közzétenni, mert a minimális adagja ennek a "kétliter" (amennyiben a Sz. nincs a közelben...)
Köszi mégegyszer, soha nem hittem volna, hogy "csokimusszból" állítasz nékünk szobrot, de nagyon bejött :) G.

10:40 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Huh, kicsit izgultam, hogy mit kapok..és nagyon vékony vagy és pont jó:)A képek pedig fantasztikusak!

11:22 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Kedves Zsófi!

Ezúton én is köszönöm a jókívánságokat! Így viszont a narancsos linzer mellé tzökéletes csoki "musszt" is kell csinálnod karácsonyra!

sz

P.S. köszönöm :)

9:49 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Már látom, amint a fél konyhám utazik velem haza karácsonykor..

10:07 de.  
Blogger LeeLoreya szerint...

de jo ez az legelsö magya foodblog amit talalok az interneten es az iro neve ugyanaz mint az enyem! majd gyakan ide kukkanok..

9:08 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Helló kedves Druszám, gyere máskor is!

10:21 du.  
Blogger Andreea szerint...

Zsofi, you will love Berlin. Christmas there is very special (I think). I will try to see if I can remember some other details, and post them online. To get a taste of it though, don't miss the Brussels Christmas market :)
Btw, love the picture on the 'profile'.

9:44 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

ez is fincsi, de mikor is teszed közzé a te házi vaníliakivonatod receptjét? :-) szívesen összevetném az enyémmel.

11:01 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Helló,
óhajod parancs:)
egyébként folyamatban, csak elég bénán sikerült a barna löttyös fénykép róla, úgyhogy még megpróbálok valami szalonképeset kihozni belőle

11:17 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

kedves chili&vanilia,

csináltam a hétvégén ilyen muszt, mert imádom és eddig mindig csak pározsban ettem, és most gondoltam legyen itthon kicsit párizs, szóval lelkesen csináltam, de nem lett igazán jó, nagyon markánsan nyerstojás ize van. vajon a probléma a nem megfelelő minőségú csokoládé - kb. 60%-os volt épp itthon - lehet? próbáljam ki 80%ossal?

köszi,

d.

12:22 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Dalia,
háát, őszintén szólva nem tudom. én évek óta csinálom ezt így és eddig mindenkinek nagyon ízlett, persze ízlések és pofonok. Nem hiszem, hogy a csoki, mert én otthon még Tibivel is csináltam és finom volt. Fontos, hogy min. egy éjszakát álljon. Nekem mindig intenzív csoki ízű szokott lenni. Egyébként majdnem minden mousse au chocolat tojás alapú, úgyhogy ha így nem szereted, két ötletem van: 1. a tojássárgáját egy kis cukorral vízgőz fölött habosítsd ki és csak utána add hozzá az olvasztott csokit, 2.tejszínhabbal csináld (mint a Rigó Jancsi töltelék -rajta van az oldalon)

4:50 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Hello, végre eljutottam addig, hogy kipróbáljam. Sosem csináltam még musszt, és a tojásíz nálunk is a rémség kategória, szóval a hozzászólások alapján eleve elrugaszkodtam a recepttől, mégpedig annyiban, hogy bőven mértem a tejszínt, és narancshéjat kapott, hogy ha esetleg átütne a tojás, ehető maradjon. Mit ne mondjak, állati jó lett, csak azt nem mondtátok, hogy ez baromi kevés: 20 deka csokiból (egyébként nem volt 60%-os se... de kapott holland kakaóport) 4 kis bilinyi lett, ennyivel nem érdemes nekikezdeni! és semmi tojásíz, árnyalatnyi sem, pedig gyári tojásból csináltam.

10:34 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szerintem csináljátok így:

A három tojássárgát kb két kanál cukorral vízgőzön krémesre vered.Habverővel, és a víz szépen forrjon, ne érjen hozzá az edény aljához.(ha gyenge 3 kanál cukor megy bele, az sem baj, így még krémesebb lesz a tojássárga)Aztán én nem 10 dkg hanem 15 dkg olvasztott étcsokit kevernék bele,és esetleg kevés átszitált holland kakaót is.
A tojássárga és az olvasztott csoki is legyen langyos mikor összevegyíted.
A tojás fehérje legyen csak három, négy túl sok, és folyósítaná is a krémet.De a krém már langyos se legyen mikor a tojásfehérjehabot kevered hozzá, mert attól is megfolyósodhat.
Egy kevés keményre vert tejszínhab jót tesz az ízének, de én ilyen esetben még jobban megnyomnám a csokiadagot, 20 dkg étcsokoládét olvasztanék. Sőt, mindenképp!
Amúgy az egésznek ha nekiálltok, meg ne csekély 3 tojásból, hanem hatból, dupla adag legyen!
Ha valaki a nyers tojásfehérjét nem bírja, én sem nagyon, akkor helyettesítse teljes egészében keményre vert tejszínhabbal.

5:32 du.  
Blogger zsof szerint...

Szia CSilli,
epp ma fogyasztottam el egy csokimusszot es eszembejutott hogy a te aranyat ero receptjeid kozott ez is meg van :) azt hiszem viruskent fog elterjedni a csaladba ha egyszer megcsinalom mint a turotorta :D A narancslikorrol nekem a narancsos cot'dor csoki jut eszembe szerintem isteni lehet, de itthon csak amaretto van szeinted az nagy botorsag?

3:57 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Szerintem egyáltalán nem botorság, amaretto-vel is isteni lehet!

4:29 du.  
Blogger huAnita szerint...

Semmi nyerstojás íz, nagyon tökéletes és nagyon csokis lett :)

8:43 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Tud valaki abban segíteni, hogy a fenti mennyiségből hány dl krém lesz? Előre is köszönöm.

2:03 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Kedves Zsófi,
ez a recept valóban tökéletes és megéri felvenni a desszertlistára. Én először két hete egy konferencián találkoztam a csoki mousse-szal, ahol kis ostyákkal, áfonyával és pirított szeletelt mandulával tálalták. Azonnal felébredt bennem a vágy, hogy ezt otthon is el kellene készíteni. Köszönöm a hasznos tippeket hozzá!

9:29 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Kedves Zsófi! Szerinted meg lehet ezt még valahogy bolondítani meggyel? Vagy az a narancslikőr mellé már nem passzol?
Vendégvárónak készíteném, és nagyon kívánkozik hozzá egy kis meggy.
Köszi!

10:16 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Persze, szerintem bármivel! A meggy nagyon jól passzol a csokihoz, igen, a narancslikőrt talán akkor érdemes elhagyni (esetleg helyette meggylikőr, vagy kis rum)

11:19 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Én most csináltam először és egyszerűen tökéletes ez a recept...komolyan csodás, könnyű, krémes, szétolvad a szájban...kész gyönyör, csak túl kevés...azt hiszem megyek és csinálok még egy adagot!

5:35 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal