péntek, december 02, 2005

Édesburgonya sült fokhagymával és fetasajttal

Az édesburgonya szerintem az egyik legfinomabb létező zöldség, nagyon rá lehet szokni. Nem igazán elterjedt a magyar konyhában, ami nem csoda, mivel nem is terem meg ezen az éghajlaton, ugyanis ez alapvetően egy kifejezetten trópusi zöldség (Persze, így elnézve a budapesti 40C-os nyarakat, akár..). Amerikában nagyon népszerű, különösen ilyenkor ősszel és télen, pl. a hagyományos Hálaadás napi nagy pulykamenü elhagyhatatlan körete. Az Egyesült Államokon kívül Közép- és Dél-Amerika (innen származik) konyhájának egyik legfontosabb alapanyaga, nem is beszélve a karibi konyháról, amely szinte nem is létezne nélküle. Ázsiába csak később került és ma már ott is számos receptben szerepel. Úgy néz ki, mint egy hosszúkás, nagy krumpli és a húsa belül élénk narancssárga (van olyan is, ami fehér). Az íze leginkább a sütőtökre hasonlít, de még sokkal finomabb. Szerintem sütve a legjobb, mert így koncentrálódik legjobban az íze. Pürének sem utolsó, sültekhez nagyon jól passzol. Számos édességet is készítenek belőle, cukorral, fahéjjal, gyömbérrel, tejszínnel -pl. édesburgonya pitét (sweet potato pie), nekem abban a formában nem annyira jön be, mert így borzasztó töménynek érzem (bár elképzelhető, hogy csak nem ettem még finoman elkészítve). Itt Brüsszelben simán kapható a közértben, meg a piacon is, Budapesten úgy emlékszem, hogy a Mammut aljában lévő zöldségesnél mindig láttam. Egészen fantasztikus, hogy mennyire egészséges, tele van vitaminokkal, antioxidánsokkal (A vitamin, Q10koenzim), bizonyos tanulmányok egészségesség tekintetében magasan a brokkoli és a spenót elé sorolják. Egy nagy édesburgonyában 130kcal van. Egy darab édesburgonyában több rostanyag van, mint egy tál zabpehelyben. Tiszta jó, komolyan. De a legjobb persze az, hogy isteni! Ha valaki először ismerkedik vele, szerintem úgy kóstolja meg, hogy egyben megsüti (220C-on 30perc), félbevágja, és pici vajat tesz a húsára. Én most egy meleg "salátát" kreáltam belőle, ami akár köretnek is fogyasztható sültek (pl.pulyka) mellé. Fú, nagyon jó és iszonyú gyorsan kész van. Nálam 15 perc alatt sült olyanra mint a képen, tehát puhára, de a magas hőfoktól kérges pirosra és ropogósra. Egyébként hagymát és fokhagymát még többet is lehet rátenni, ugyanis mindenkinek az lesz a kedvenc része. (Megjegyzem, ilyenkor, amikor a fokhagymának főszerepe van és nemcsak ízesítő, kizárólag otthonról hozott magyar termelésű fokhagymát használok, ugyanis elképesztő különbség van fokhagyma és fokhagyma között.)

Recept

Hozzávalók (2 személyre)

2 nagy édesburgonya
5dkg feta
4 salottahagyma (vagy két közepes vörös- vagy lilahagyma)
10-12 fokhagymagerezd
pár ág kakukkfű (ha van, friss)
olívaolaj
só, bors

A sütőt előmelegítem 220C-ra/gáz7
Az édesburgonyákat zöldséghámozóval meghámozom és egyforma méretű kockákra vágom. Összeforgatom olívaolajjal (én ezt mindig úgy csinálom, hogy egy kis zacskóba (pl. uzsonna, vagy fagyasztó) szórom a zöldséget, beleöntöm az olajat, összefogom a zacskó száját és jól összerázom – így szépen mindenhol éri az olaj). Kiborítom egy alufóliával bélelt tepsire (nem kötelező, de így megúszható a mosogatás), picit sózom, borsozom, rámorzsolok pár szál kakukkfüvet. A fokhagymagerezdeket egészben, héjastul rádobom, a salottákat ( vagy hagymákat) megpucolom és nagy falatnyi darabokra vágom. Bemegy a tepsibe, 15 perc múlva kész is (sütőfüggő nyilván, nálam tényleg pont 15 perc alatt megsült). Tálra öntöm és rámorzsolom a feta sajtot. Még egy kis sót és frissen őrölt borsot szórok rá. (Végül is, ha nincs édesburgonya, ezt el lehet készíteni sütőtökből is, vagy sima krumpliból)

Címkék:


 

 

29 hozzászólás:

Blogger Rossamela szerint...

Nem ettem még édesburgonyát (ez a batáta?), de ahogy elolvastam a címet meg ránéztem a képre,éppen a sütőtök jutott eszembe. Már régen akarok valami fűszeres sütőtök-tálat rittyenteni, a szín kedvéért lilahagymával, valami ilyesmire gondoltam. A feta nagyon jó ellentpont lesz az édes-krémes zöldséghez.

Bár, ha meggondolom, hasonló ízkombinációt hozok létre az egyik kedvenc téli tésztaételünkhöz. Hagyma, fokhagyma, sütőtök, zsálya, a tök szétesik krémesre, túróval összekeverem, tésztával rétegezem és sütöm át. De lehetne ravioli tölteléke is.

5:17 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Hát ez nem volt semmi! Mindent pont úgy csináltam, és minden pont olyan volt, ahogyan leírtad. Issssssteni! Repertoárba felvéve!

3:57 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Ez az étel fantasztikus, egyrészt azért mert az ízek nagyon jól kiegészítik egymást, másrészt meg azért mert roppant egyszerűen elkészíthető. Én mellé raktam egy kis zölt salátát is olivaolajjal, balzsamecettel és nagyon meg voltam elégedve :)

3:50 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Kati - biztos ami biztos - gombás tojást dobott össze a lányoknak. Én meg elkészítettem vacsorára. Lementem a kertbe, téptem kakukkfüvet hozzá., kicsit több fetát raktam rá a végén és ....

Tökéletes. Kössz az ötletet.

Legközelebb kontakt-grillben sütött hús mellé kínálom.

Villányi oportó (újmagyarul portugieser) a Keller pincészetből szépen harmonizál vele.

A héjában beletett fokhagyma nagy ötlet.

Üdv mindenkinek!
performance

8:25 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Én is kipróbáltam, és nekem nagyon ízlett, bár én eléggé megsóztam, hogy kicsit jobban elnyomjam a tisztán édes ízt. (Az édeskés sós íz már bejött.) Sajnos nem volt otthon feta, de így is klassz volt. Elkészítettem hagyományos krumpliból is, de az sokkal hosszabb idő alatt sül meg. Most azon gondolkodom, hol tudnék ismét édes krumplit venni, ha nem akarok mindenképp egy multiba menni. (Nálunk tömegközlekedéssel ugyanis elég kacifántos ezek megközelítése.)

6:42 de.  
Blogger Aldebaran szerint...

Nagyon szeretem ezt a receptet, most keszitettem el masodszor. Mivel nem volt itthon kakukkfu, bazsalikommal helyettesitettem es friss bazsalikomot is kevertem hozza miutan megsult. A masodik alkalommal (ma) tettem bele a sutes utan egy felkockazott, jo edes paradicsomot is. Nem rontotta el a salatat, soooot... :)

2:15 du.  
Blogger Henni szerint...

Fenséges! Köszönöm.

9:15 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

A fokhagyma héjában miért jó? Hogyan esszük így meg? Légy szíves ezt magyarázd el nekem, hogy miért jó!

7:19 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Kedves sans souci, azért, mert így megvédi a fokhagymát attól, hogy szétégjen, nem beszélve arról, hogy jó sok munkát spórol:)egyébként úgy fogyasztjuk, hogy egyszerűen kiemeljük a héjából, ilyenkor már nagyon könnyen megy.

12:34 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Köszönöm, hogy ilyen gyorsan válaszoltál. Olyan nehezen képzelem el, hogy nem zavaró evés közben a héja...vagy még tálalás előtt kipikkelgeted? Bocsánat, hogy ennyire értetlen vagyok, nekem ez teljesen új megoldás.

4:44 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

a héját természetesen nem eszed meg:)két lehetőség van: vagy tálalás előtt kiszedegeted a héjából, ami alapvetően annyit tesz, hogy villával egy mozdulattal kiemeled, kb.1 perces munka. vagy így tálalod (nagyon mutatós), és mindenki magának szedi ki a héjából

8:45 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Kedves CHILI&VANILIA!
A batátával kapcsolatban szeretném megjegyezni, hogy Magyarországon is termeszthető, több éve saját használatra termesztjük, igaz nincsolyan jó termésátlaga mint a burgonyának.
Hogy milyen zöldségfélék terjedtek el hazánkban ez egy nagyon érdekes téma,és szeretek vele foglalkozni Legtöbbször az elkészítési módjukat nem honosítottuk meg.
A recept nagyon jó, köszönöm .
Én az alufóliát elhagynám, mert nem igazán van rá szüsége a szervezetünknek.
Meiszner Kati

11:34 du.  
Blogger Amy szerint...

Szuper ötlet a feta, csodásan kiegészíti az édes ízeket. Én fólia helyett javaslom a sütőpapírt, attól nem lesz senkinek semmi baja, viszont tényleg kíméli a sütőcuccot.
Ja és batátát minden Tecsóban, általában a Sparban, és a plázákban található élelmiszerüzletekben lehet általában kapni. Én a Tecsóban szerzem be, mert ott mindig van.

7:05 du.  
Blogger Bonnie szerint...

Ez az étel volt a mai ebédünk. Még soha nem ettem édesburgonyát, de nagyon bejött! És tényleg csak 15 perc! A fokhagymát én mondjuk meghámoztam, így is jó volt. Köszi a receptet!

2:02 du.  
Blogger LP szerint...

A kakukkfű helyett rozmaringgal csináltam, isteni lett!

5:14 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Napok ota ra vagyok kattanva,es barangolok a varosban,hatha sikerul vhol egy-ket darabot kisirni a lelketlen zoldsegestol. A melypont ma delutan kovetkezett amikor mar ugy ebredtem,h ha ma sem kapom meg belehalok. Kezdtem a nagy csarnokban,ahol nagy lendulettel beleutkoztem egy biztonsagi orbe,aki annyit tudott kinyogni "closed"...amikor mar itthon is turista vagyok..sebaj tovabb oktogon,ott biztosan van! Nincs, a tescoban,auchanban csak az ara volt kirakva,ott sem mindegyikben. Eszembe jutott-bar tudom regen irtad-amikor ezt a receptet olvastam,h a mamut also szintjet meg megnezem. Remenyekkel teli szivvel kozelitettem,de a zoldseges elkoltozott!Tenyleg majdnem elsirtam magam.. Igaz az alant levo matchban kaptam! Horror aron,de kaptam! :)) Koszonom a receptet! GT

5:05 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Ez egy szuper recept - kis átalakításokkal tudtam megcsinálni (bazsalikomom volt csak, illetve a fetát nem szeretem, így füstölt sajt kockákat tettem rá félidőben) - egyszerűen nem lehet abbahagyni, olyan finoooom :)
Köszönöm!

4:38 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Egyébként én intersparban veszem a kis édest :), 1000 Ft/ kg áron.

4:40 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

A fokhagymát ha héjával együtt tesszük bele, akkor sokkal krémesebb, édesebb íze lesz. Ráadásul nem maradsz annyira erősen jellegzetes fokhagymaillatú utána!
Mi nagyon kedveljük így. Köszi a receptet, ma ez lesz vacsorára.
Vali

12:09 du.  
Anonymous Ica szerint...

Ásotthalom a magyarországi batáta termesztésének a városa. Palántát is lehet rendelni. Mi az idén kipróbáljuk, hogy a kertünkben megterem-e. Egy kisérletet megér!

9:25 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia, én is nagyon szeretem az édesburgonyát. El kell, hogy mondjam, hogy megterem nálunk is. Ugyanis egyik barátnöm annak ellenére, hogy mindenki ezt sulykolta, hogy nem terem meg, eltette tavaly, (Németországban, ahol még rosszabb az idö, mint Magyarban)és gyönyörü lett a termés. Annyi volt a különbseg a rendes burgonyához képest, hogy fekete fóliával még beborította a földet. :-) Erika

10:18 du.  
Anonymous Nagyi szerint...

A múlt héten alaposan leárazva megláttam a Teccoban az édesburgonyát, így már volt alkalmam megkóstolni. Szerintem ízhatásban tökéletesen helyettesíthető a sütőtökkel. A receptet elolvastam, nagyon jól hangzik, még ma este kipróbálom.

11:52 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Kipróbáltam, annyi módosítással, hogy tettem bele két közepes csicsókát is kockákra vágva és a fetát kihagytam, isteni lett, köszönöm a receptet! Sült lazac és zöldfűszeres citromos mártás volt hozzá, és nagyon jól passzolt:)

8:38 du.  
Blogger Farkas János Pálné szerint...

Megcsináltam én is. Épp most sül a sütóben. Megszórtam egy ki szezám maggal. Feta nincs itthon, úgyhogy füstölt sajt megy majd rá. Ja még egy kis sárgarépát is karikáztam bele. NAGYON finom illat jön a sütőből.

6:41 du.  
Blogger Bogi szerint...

Isteni! Köszönöm!
Bogi(batáta-fan 😉)

1:43 du.  
Anonymous Eszter szerint...

A magyarországi termésről:

http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/ha_szazszor_annyi_teremne_azt_is_eladnak/2405023/

Éppen most sül a recept, a batáta a szentesi piacról érkezett hozzánk Budapestre. Kíváncsi vagyok!

8:21 du.  
Blogger AgiZ szerint...

http://edesburgonya.bio oldalon lehet rendelni

6:01 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Biobatátát lehet kapni az Évkerék Ökotanyától. Négy félét árulnak; kettő sárgahúsút, egy fehér és egy lila! húsút, ami olyan gyönyörű, mint a cékla:) elég dizájnos süti alapanyag, hm?
Anga

10:36 de.  
Blogger Unknown szerint...

Tegnap olvastam a Nyírségi Édesburgonya Újságban,hogy már a a Nyírségben is megterem az édesburgonya. Jövőre már kapható lesz a boltokban! S ez hazai lesz! Kedvencünk az édesburgonya pirítós. Isteni és gyors, finom reggeli!
Judit

7:08 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal