kedd, november 15, 2005

Birsalmasajt - a 21.század konyhájában

Na, hát azt már bevallottam, hogy totális birsalma mániás vagyok. Csináltam azt a birsalmás csirkemellet, meg birsalma szufflét és amíg szezonja van, egyszerűen nem tudok vele betelni. Van egy új izgalmas birsalmás dolog is, amit először próbáltam ki, a következő írás majd arról fog szólni. Egyszer már csináltam idén birsalmasajtot is, amit annyira de annyira imádok, de az az igazság, hogy fogalmam sincs hova tűnt:)..Mondjuk csak egy pici darabka volt, mert maradék birsalmából csináltam….
Érdekes, én valahogy mindig azt hittem régebben, hogy a birsalmasajt az egy különös, jellegzetes magyar dolog, nem is gondoltam, hogy a világ más részein is ismerik és szeretik. Erre kiderül, hogy de még mennyire, hogy ismerik! Olyannyira, hogy Spanyolország egyik fő gasztronómiai specialitása a birsalmasajt, amit ott membrillo-nak hívnak és markáns ízű sajtok társaságában fogyasztanak.. Utána kellene nézni, hogy a magyar konyhába vajon honnan került ez az édesség, nekem a tippem az lenne, hogy talán a törököktől, mert a birsalma leginkább a közel-keleti és mediterrán konyhában használt gyümölcs.
A héten az egyik kedvenc gasztroblogomon, a The Travellers Lunchbox oldalon felfedeztem egy birsalmasajtról szóló szuper írást, ő pont arról ír, hogy Spanyolországban hogyan fogyasztják. Úgyhogy akkor nagyon összhangban vagyunk a nemzetközi trendekkel..
Az oldalon a spanyolok által használt receptet is megadja, ami ugyanaz, mint a mi klasszikus elkészítési módunk: birsalmát puhára főzni, átpaszírozni, a gyümölccsel azonos mennyiségű cukorral sűrűre főzni. Viszont én M. barátnőm remek szakácsnő Anyukájától M. nénitől még évekkel ezelőtt kaptam ezt a szuper receptet, ami egy csomó munkaigényes lépéstől megkímél és minimális munkával ugyanolyan isteni birsalmasajt a végeredmény, mint amúgy. Van egy nagyon régi, nagyon megsárgult oldalas szakácskönyvem, amit a Nagymamámtól kaptam (jobban mondva, inkább önkéntesen birtokba vettem), beköttettem és amire úgy vigyázok mint a szemem fényére. Abban a birsalmasajt receptjénél olyan instrukciók szerepelnek, mint: „..nagy lábasban tegyük oda főni, folytonos kavarás mellett, ameddig olyan sűrű lett, hogy ha a kanalat végighúzzuk az alján, hát látható legyen a lábas alja.” Vagy: „Ha megkeményedett, borítsuk ki a formából és szárítsuk meg minden oldalát, tüllel letakarva, vagy napon, vagy kenyérsütés után a kemencében, de itt barnás színt kap…” Néha eszembe jut, hogy vajon mit szólnának a dédieink, ha látnák, hogy micsoda konyhai csodagépekkel dolgozunk manapság és hogy mennyivel több idejükbe és munkájukba került nekik előállítaniuk ugyanazokat a finomságokat, amelyeket mi minimális erőfeszítéssel tudunk elővarázsolni.

Ebben a receptben a hosszadalmas főzést és a paszírozást kiváltja a kukta, a mikró és az aprítógép. Mennyiségeket nem adok meg, csak az elkészítési instrukciót. Elvileg az átpaszírozott gyümölcsöt le kell mérni és pont ugyanannyi cukrot hozzáadni. Én kevesebb cukrot tettem bele és így is szuper lett. (3 nagy birsalmához kb.30 dkg cukrot tettem).

Tehát a birsalmasajt készítése a következőképpen történik:

1. A birsalmát nagyobb szeletekre, v. kockákra vágom. Nem kell sem meghámozni, sem a csumáját kivágni.
2. Kuktában annyi vízben felteszem főni, hogy ellepje. Puhára főzöm. Kuktától és a gyümölcs minőségétől függően ez kb. 20-25 perc. (A mikróban is meg lehet főzni) Leszűröm.
3. Amikor kihűlt, meghámozom és kicsumázom a darabokat.
4. A gyümölcs húsát aprítógépben pürésítem. (Vagy paszírozom, ebben az esetben hámozni sem kell)
5. A püréhez hozzákeverem a cukrot.
6. Mikróban teljesen sűrűre főzöm. Ez nekem 15 perc volt, 3x5 perces menetekben a legmagasabb fokozaton. Öt perc után mindig megnéztem, kivettem, fakanállal jól átkevertem.
7. Átlátszó fóliával bélelt formába öntöm.

8. És a recept legeslegnehezebb része: min. 1 hétig száraz helyen tárolom és hozzá sem nyúlok (kóstolgatni sem!!).Kb. ennyi idő alatt teljesen megkeményedik és kiszárad.
Alufóliába csomagolva hónapokig eláll.

Címkék:


 

 

45 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

Aha, das ist jetzt wohl der Quittenkäse. Ich werde nächstes Jahr rechtzeitig nach Quitten Ausschau halten und dann all Deine Rezept probieren. Alles Liebe und schöne Zeit in Budapest, angelika

11:17 du.  
Blogger Pille szerint...

Well, now that both you and Melissa have made their own quince paste/Membrillo, I guess I must stop buying mine from a local deli and start cooking after all:)

10:35 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

NAGYON NAGY KŰÁR, HOGY EBBŐL A SOK KAJÁBÓL NEKEM MÉG SOSEM FŐZTÉL! dE MÉG JÓ IS,MERT ÚGY GONDOLOM, HOGY BETEGRE ETTEM VOLNA MAGAM! MAJD HA MEGYEK bRÜSSELBE, AKKOR tE VÁLASSZÁL MAJD NEKEM EZEKBŐL A KÜLÖNLEGES DOLGOKBÓL EGYET. sÓSAT, NEM ÉDESET! nA TALÁLD KI. KI VAGYOK. éN VAGYOK A SÜLT-TÖK KIRÁLY! éS A POGÁCSA nAGYMESTER. pp.

1:53 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

jaja, hülye vagyok, nyersen hámoztam, csumáztam, leszakadt a kezem, megfogadtam, többet nem csinálok

12:22 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Ma voltam a piacon Los Angelesben es talalomra vettem egy kis membrillot annelkul hogy tudtam volna hogy mi az. Amikor otthon belekostoltam, egy par pillanatig tartott hogy rajojjek mit is eszek, es a gyerekkori emlekek csak ugy elozonlottek :)

9:49 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szuper lett. Nagymama teljesen el volt ájulva, hogy ő mennyit kinlódott vele előtte, így meg milyen tisztán és gyorsan megvan. Köszi a receptet.

8:51 du.  
Blogger Zsófi szerint...

Szia Chili, a mikróban hogy főzöd meg? Vízzel együtt teszed bele? És két db birsalmával érdemes egyáltalán nekiállni?(Most vettem 3-at, az egyikből a csirkéd lesz a maradékból meg sajtot szándékozom gyártani)

Köszi :) Zsófi

2:54 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Szia Zsófi! én kuktában szoktam, mert abban kényelmesebben elfér, ha mikróban csinálod, akkor is úgy, hogy víz nagyjából fedi (érdemes műanyag fóliával lefedni, ugyanúgy, héjastul, magostul. sztem olyan 20-25perc. Abszolút érdemes kettővel is nekiállni, csak kevés lesz:)

10:31 du.  
Blogger Zsófi szerint...

Na akkor mindent tudok, holnap megcsinálom. A csirkének ma nagy sikere volt :)

11:26 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Hát ha engedi a kedves receptíró, akkor reklámoznék!
Vegyszermentes birsalmasajt eladó!
oregonlogos@gmail.com

Szerintem manapság nem mernek belevágni az emberek a főzésébe,nagyon macerás dolog ez...

11:06 de.  
Blogger Anna szerint...

Szeretném megkérdezni, h mit rontottam el, ha az egyhetes megtekintéskor fehér penészvirágokkal találtam rá? Technológiai hiba, vagy csak nem volt elég száraz a tárolóhely?
És mi lenne eléggé száraz vajon? Ötlettelen (szárazságilag) és szomorú vagyok, úgy vártam...

8:55 du.  
Blogger Unknown szerint...

Szia!

Ha lehetne egy javaslatom:
mi mindig úgy csináljuk , hogy teszünk bele pár darabka diót is , nagyon tuti !!
próbáld ki!

Üdvözlettel: mesmók

8:18 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

épp most csinálom, sógornőmtől kaptam egy zsáknyi eszméletlen finom (még nyersen is édes, képzelheted) birsalmát, a mazsolás sütőben sült birsalmádon túl vagyunk, köszi, a birsalmakompóton is, hála anyukámnak, most ez van soron, épp a mikróban fortyog.
a pürésítés miatt írok, botmixerrel csináltam, és királyság, két másodperc alatt széttrutyizza, gyönyörűen. és úgy is finom, megkóstoltam :)
bár most parázom egy kicsit, lehet, hogy túlcukroztam, bár keveset tettem bele, de nagyon édes volt eleve a gyümölcs :S

4:42 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Hatvan körüli öreg fiú vagyok. De csak osztani tudom a véleményeket: minden módszer jó, az eredmény fenséges, megéri. Kár, hogy nem tart sokáig...
Én a kukta - kézzel összenyomkodás-cukor vagy méz+diódarabkák módszerrel csinálom, de a mikró is tökéletes. Arra van!
A penész az a kevés cukor, kevés tisztaság eredménye lehetett. De semmi csüggedés, lesz jövőre is!

4:46 du.  
Blogger Unknown szerint...

Imadom a birsalma sajtot, de ahanyszor csinalom, soha nem jon ki rendesen. Allandoan fojos marad, mit csinalok rosszil? Nincs merlegem igy soha se tudom, hogy mennyi cukrot hasznaljak. Kerem a segitseget.

Udvozletel Ildiko

2:35 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

khmm, khmm jonapot kivan egy neveten. Van-e valaki, aki hasznositani tudna apro, am "bio" birsalmat? Tul sok terem a famon...

10:31 de.  
Blogger Unknown szerint...

errata : nevtelen... nem neveten termeszetesen. Erdeklodes eseten ugyesebb leszek:)

10:35 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

kedves neveten:) én tudnék egy lelkes jelentkezőt. a chiliesvanilia@gmail.com-on felfedném a kilétét

7:53 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

:) elindult utjan a dolog, orulok.

8:07 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia!
Nem gond, hogy a héja, csumája is belefő? Gondolom, azért előtte pucolték, hogy ezeknek az íze ne legyen benne. Ne mkötekszem, csak érdekel.
Vadkörte

12:36 du.  
Blogger Unknown szerint...

"Szia!
Nem gond, hogy a héja, csumája is belefő? Gondolom, azért előtte pucolték, hogy ezeknek az íze ne legyen benne. Ne mkötekszem, csak érdekel.
Vadkörte"

:) Ha gond lenne, gondolod, igy "szolna" a recept? A lenyege, hogy hejastul fozzuk! Na vajon miert? :) Udv: nevtelen 3

5:14 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nos, talán az se véletlen, hogy a klasszikus receptek azt mondják, előbb pucold meg, aztán főzd. De hiszek nektek.
A recept nem elég pontos: a max. energia a mikróban hány wattot jelent, és mekkora tömegnél. nem mindegy, hogy 1/2 kilót vagy kettőt főzök-e 15 percig, és hogy a max az 750W vagy mondjuk 900W.
Kösz!
Vadkörte

10:46 du.  
Blogger Unknown szerint...

Úgy tudom, a héjában sok a kocsonyásító -vadkörte kérdésére- én a mikróval kicsit fenntartással vagyok, ezért gázon főztem meg. Most várom az eredményt, még forró.
Tényleg nem vesz túl sok időt igénybe. Ja, a cukor nálam 60 deka /kg.

10:24 de.  
Blogger Unknown szerint...

Itt varnak a birsalmak...

5:33 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

szia!

jó a recept, bár nekem még így is nyűgös (a darabolás közben pl kettétört a fadeszkám :O). most vana mikróban...lenne 1 kérdésem:
1 hétig, miközben pihentetem, a tetejére is fóliát kell tennem? és a diót belekeverjem? köszi, zsófi

10:22 du.  
Blogger Unknown szerint...

Nagyon finom. Köszönöm a receptet. :):)

6:56 du.  
Anonymous Műkedvelő gasztromán szerint...

Sziasztok!

Én épp most készültem el vele, de én a hagyományos módon csináltam.
Szerintem ha valaki birsalmasajtot akar készíteni, akkor semmiképp sem ajánlatos előbb pucolni, magházat kivájni, mert pont attól szabadítanánk meg a birsalmát, amitől sajt lesz belőle. Ez pedig nem más mint a pektin. E az amit az élelmiszer ipar is használ dzsemekben lekvárokban valamint gyümölcsszószokban, mint zselésítő anyag. És ha paszírozod, akkor utólag sem kell magozni, meg hámozni, csak az megy át a paszírozó lyukain, a valóban szükség is van.

Tényleg macerás az eredeti recept egy kicsit,de nekem nem főzés, nem is a pucolás, de még csak nem is a paszírozás tartott túl sokáig. Igencsak "bio" volt az alapanyag,"óriási" méretűek a szemek (a legnagyobb talán a négy és fél cm átmérőt is elérte:), de nem kritizálom, mert ajándék volt:)) ami valószínűleg a bio létnek meg annak köszönhető, hogy a fa az öregapám is lehetne. Mire férges részeket kivágtam, meg felszeleteltem a kb harminc "gigantikus" mérető birset, addig két sorozatnak, meg a közte lévő reklámblokkoknak is vége lett a szomszéd helységben.
Ennyit a mai sajtkészítés nehézségeiről, most viszont szeretnék néhány értékes tippet megosztani.
Én a birsalmasajt amúgy is utánozhatatlan ízét még különlegesebbé tettem egy két apró fogással. Ebbe a körülbelül 2 1/2 kg-nyi almából készült masszába még a paszírozás végén belecsavartam egy nagyobb citrom felét, és így az utolsó adag is könnyebben átment a paradicsom paszírozón és az sem mellékes, hogy citrom leve kiváló antioxidáns (főleg a benne lévő aszkorbinsav vagyis a c vitamin miatt) és kevésbé barnul be a massza. Után elkezdtem főzni cukor nélkül, és közepesen nagy lángon folytonos kevergetés melett addig főztem, amíg a kezdeti térfogat kb 3/4-ére-3/5-ára össze nem esett. Utána a cukor (az aktuális tömeg kb (3/5-e, azaz 60%-a) meg a citrom másik felének a leve meg az egésznek (vagy a felének) a reszelt héja.
Most jön az, amit ha elfogy én sem tudom, hogy honnan fogom pótolni, de nagyon szomorú leszek. Ez nem más mint egy cserélhető tartályos fűszermalomhoz (valamilyen angol gyártmányú, TG crushgrind fantázianevű aminek az örlőfeje azonos a WMF által használttal) gyárilag adott puding fűszerkeverék. Valami elmondhatatlan ízkavalkád (fahéj, kardamom, valami rózsaborsra emlékeztető, de nem az, fahéjra emlékeztető kéreg, de nem az, szegfűborsra emlékeztető bogyó, de nem szegfűbors ízű (szóval csupa beazonosíthatatlan hozzávalóból áll)) ami valami egzotikus, keleties ízt kölcsönöz a vele készült pudingnak, de a birsalmával is parádés egyveleget alkot.
De ha nincs ilyen fűszerkeverék, akkor egy mézeskalács fűszerkeverék, vagy külön gyömbér, fahéj, szegfűszeg, esetleg egy kis kardamom különleges, egyedi íz kölcsönöz (de tilos túl sok fűszert adagolni mert az elnyomná ennek a csodának az amúgy is fantasztikus ízét)
Egyszer szerintem, ha nem is teljes adaggal, de annak egy részével érdemes kipróbálni!

12:30 de.  
Anonymous Műkedvelő gasztromán szerint...

Még egy, az előbbinél sokkal rövidebb, de tényleg hasznos tipp a türelmetleneknek.
Az egy hetet több módon lehet rövidíteni:
Első és legegyszerűbb módja mikróval. Ha már kész a massza, - mindegy, hogy az itt ismertetett modern módon, vagy hagyományos módon készült - akkor még 3-4-szer, de nagy mennyiség esetén akár 6-7-szer betesszük öt percekre, és közben átkeverjük. Így tesszük a melegen is már szinte juhtuúró keménységű masszát a hideg vízzel átöblített formákba, majd, ha túl kemény a teteje, akkor azt egy enyhén bevizezett falapáttal vagy egyenesre csapott szélű fakanállal elsimítjuk.

Másik lehetőség, hogy a végén, amikor már kezd kellő sűrűségű lenni a massza, akkor akkor egy nagy átmérőjű, vastag aljjal rendelkező lábasban viszonylag nagy lángon, folytonos keverés mellett, a lábos alján szinte kaparó mozdulatokkal besűrítjük amennyire csak lehet, (ez adagonként kb 10 perc (ha mondjuk 3 kiló birs volt a kiindulási alap, és mondjuk négy egyenlő részre osztjuk szét a teljes mennyiséget), és ezután tesszük a formákba. A vizes lapáttal történő simításra valószínűleg itt is szükség lesz.

Végül egy harmadik, az előző két módszert követően egyaránt alkalmazható trükk: ha valakinek van hőlégkeveréses sütője, és alacsony hőfokot (100°c, vagy az alatti) is tud párosítani a ventilátor mellé, akkor egy éjszakára, vagy fél napra betéve még tovább rövidítheti a száradás idejét.

De valószínűleg egy cserépkályha teteje, vagy egy radiátor is sokat tud segíteni, csak ebben az estben muszáj a az említett tüll, vagy valami konyharuha a por távoltartása miatt.

Remélem valamelyik trükkel tudtam segíteni e csemege kedvelőinek!

12:55 de.  
Anonymous Műkedvelő gasztromán szerint...

Most látom, hogy nem lett sokkal rövidebb:(, de talán tagoltabb és áttekinthetőbb.

Mindhárom módszerrel, külön-külön is tényleg napok takaríthatók meg.

A mikrósnak (bár én sem vagyok oda a mikró használatáért) az a legnagyobb előnye, hogy azzal (az 5-6 perces szakaszos forralás betartásával) tényleg szinte lehetetlen odaégetni a cuccost.

1:00 de.  
Anonymous pfalvi szerint...

Szuper lett! Imádjuk.
Még soha nem próbáltam, mindig csak sóvárogtam utána, de most kipróbáltam a modern módszert. Tényleg remek lett, ma telt le az egy hét, és minden fenyegetésem ellenére már csak fele van az eredeti adagnak. (igaz én is rájártam, titokban)
Köszönöm!

4:21 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Magdi
A paszírozás nagyon egyszerü
paradicsom paszírozóval /darálós/
nagyobb mennyiségnél kiváló, mert a héj és a magház is kiválik. Nagyon gyorsan elkészül.

7:37 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

még egy szösszenet hozzá..amikor a kis tálkákból, vagy bármilyen edényzetből ki akarod emelni és úgy akarod tárolni, nagyon célszerü erre a celofán. Nekem abban volt tárolva, mert nagyobb mennyiség volt.Szellőzik és pormentesen lehet tartani a kamra hüvösében.Legutóbb van 20 éve, hogy ilyet készítettem és már elfelejtettem hogy is volt. De itt a technika, jól mondjátok,éljünk vele.
Az itt leírtakkal fogok élni ..éppen huszonkiló birs vár rám.Üdv minden itt kallódónak :P

1:39 du.  
Blogger Notburga szerint...

Köszönöm a receptet (és "csokipari Csengének" is ua ö rányított Hozzád), ezt kerestem!

11:13 du.  
Anonymous Imi az Igazi szerint...

Találtam a spájzban többéves birskörtesajt darabokat papírdobozokban.
Szöget lehetne beverni velük betonba! Nem a papírdobozokkal :))
Nagyjából cigisdoboz méretű 20 dekás téglák.
Próbáltam mikróban puhítani, meg se langyosodik, noha a pohár víz már elforr mellette.
Próbáltam felfőzni kevés vízben - a víz elforrt, a sajt meg se érezte.

Kinek van valami ötlete, mit csináljak vele?

Gyorsan segítsetek, mert karácsonyra ez lenne az egyik meglepi!

1:13 du.  
Blogger Hajni szerint...

Sütőben nem lenne egyszerűbb?Bedobod őket egészben,megfőnek saját levükben,turmix,aztán lehet a cukorral rotyogtatás...

3:29 du.  
Anonymous mariarezeli szerint...

Ma 2011. október 15-én készítem a birsalmasajatomat és közben azon morfondírozom: vajon lehetne-e cukor nélkül, vagy annak annak pótlásával /nem a bármelyik tartósítószeres és ugyancsak ártalmas édesítőszerekre gondolok/ készíteni eme finomságot.
Ugyanis a cukor nagyon értéktelen és igen káros ÉRMÉREG.
Ilyenkor mindig eszembe jut az ősi magyar csicsóka. Abban úgy van jelen a cukor, hogy még cukorbetegek is ehetik. Nyersen olyan, mint a retek. Főzve talán az ízét talán a krumliéhoz hasonlítanám.
Nagyon értékes, mert a hasznos bélflóránk, azaz a naponta hangoztatott PROBIUTIKUM táplálékát, azaz BREBIOTIKUMOT is tartalmaz nagy mennyiségben az igen fontos inulin mellett is.
Tehát: ha naponta eszünk csicsókát, akkor gondoskodunk szervezetünk védekezőkészségének azaz immunitásának növeléséről.
Ma már kapható nálunk a BIO CSICSÓKA sűrítmény is, annak akinek nincs kertje.Télálló, nem fagy meg. Csak egyszer kell elültetni és elterjed. A virága is csodálatos sárga. De vigyázat, mert bokrosodik és 3-4m magasra megnő.
Most e kis kitérő után úgy vélem, valahogy ezzel a csicsókával, vagy a sűrítménnyel is lehetne pótolni at üres/ártalmas cukrot.
Üdvözlettel. Veszprémből:Rezeli Mária
Ajánlom figyelmetekbe Tóth Gábor-Varga Melitta: Édesítsünk okosan c. csicsókáról szóló könyvét.

12:37 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Öregfiú írja : le kell szárazon vakarni a szőröket legjobb a körömkefe. Sütőben tepsire rakva alsó lángon vagy légkeveréses addig sütni míg a villa belemegy. Éles késsel lefaragni a húsát héjastól,-férges részeket csutkáját kidobni- átkeverni fakanállal. Innentől kenyérsütő gépben főztem lekvárfőző programon, nem ég le, kb 1 órát, ott lehet hagyni, szépen pöfög. Itt kevertem bele a tartósítószert - Knorr befőző cukor és zselésítő nélkül. Celofánnal kibélelt tepsiben szétterítettem, teteje szárad.Cserépkályha belseje a legjobb fűtés utáni másnap reggel, vagy a tetején. Gyorsan keményedik, meg kell fordítani hogy a másik fele is száradjon. Cipősdoboz nagyságú kartondobozban ahol tud szellőzni soká eláll.
Cukorbetegek is nyugodtan ehetik.

2:40 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Öregfiú írja: a tartósító szerekről: azt hiszed, nem eszel tartósítószert, vagy akár növényvédőszert reggeltől estig ? A kenyeredben elegalább hatféle van olvasd el a cimkéjén az "adalékanyagok" alatt már amennyiben leírják.A növényvédőszereknél nem az az előírás hogy egyáltalán nem lehet benne, csak az hogy milyen koncentráció alá kell csökkennie. Hagyj egy kis munkát a májadnak is, majd ő vidáman méregteleníti őket. Ha méregtelenül akarsz élni, költözz egy lakatlan szigetre de ott se egyél halat mert sok benne a higany. Óvakodj az esővíztől és mindentől amit megöntözöl vele.Gondoltad hogy a folyóvizek tele vannak ösztrogénekkel a fogamzásgátlóval távozó vizeletből,amelyet semmilyen szűrő nem szűri ki? Mi ehhez képest egy konzerválószer amiből a májad ártalmatlan széndioxidot és vizet csinál ? Reggel a buszmegállóban kapod a mérget, nem ebből !

3:22 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Sziasztok :) én most lettem kész a 16.-kiló birsalma sajtommal.. és még nagyon sok gyümölcsöm van.. gondolkodok rajta, hogy beleforgatom a felvágott darabkákat csokimázba, és szaloncukorként kínálom majd a fenyő mellett..ám félek, hogy a csoki-b.sajt nem nagyon szeretik egymást.. valakinek van ebben már tapasztalata? köszönöm :)

9:09 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

A birsalmasajtot a karácsonyos kiszúrókészlettel darabolva, egyenként celofánba csomagolva: a karácsonyi vásár nyertese

11:00 du.  
Blogger KÁLLAI IMRE szerint...

A friss birsalma nagyon kemény, nehéz darabolni, ha nem érett be teljesen az íze is fanyar. Ha egészséges gyümölcshöz sikerül jutni, érdemes néhány hétig tiszta, szellős, de nem száraz levegőjű helyen tárolni (régen a "tisztaszöbában" a szekrény teteje erre kiváló hely volt) ezalatt "utóérik", szépen besárgul,puhábbá válik, íze harmonikusabb lesz és ezután könnyebb vele dolgozni is.(csak megjegyzem: attól még nem bio a gyümölcs, ha apró, vagy férges, legfeljebb nem jól gondozták a fát, emiatt a gyümölcs íze, aromája sem tudott rendesen kifejlődni)

1:04 du.  
Blogger PiperPerabo szerint...

Sziasztok!

Talán butaság, de megkérdezem: cukor helyett édesítőszerrel is elkészíthető?

7:13 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Én mikróban nem csinálnám, hisz a mikrohullám tönkrevágja az összes bennelévő hasznos dolgot (vitaminok stb.)...

1:19 du.  
Blogger Judit szerint...

A mag amigdalint tartalmaz, ami méreg, ugyanez található meg nagyobb mennyiségben pl. a keserű mandulában. Belefőzni nem szabad. Ezt az infót pedig a Heim Pál Toxikológiai osztályon 2 orvostól kaptam. Nagyanyáink nem véletlen nem főzték bele.

11:27 du.  
Blogger Judit szerint...

A mag amigdalint tartalmaz, ami méreg, ugyanez található meg nagyobb mennyiségben pl. a keserű mandulában. Belefőzni nem szabad. Ezt az infót pedig a Heim Pál Toxikológiai osztályon 2 orvostól kaptam. Nagyanyáink nem véletlen nem főzték bele.

11:28 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal