vasárnap, augusztus 02, 2009

Félig szárított paradicsom és Tête de Moine

Van egy rossz és egy jó hírem. A rossz az, hogy a képen látható étel nem tatárbifsztek, bármennyire is hasonlít rá. A jó az, hogy ennek ellenére nagyon finom. Paradicsomtatár. Az ötletet Michel Richard szuper szakácskönyve ihlette (ezt a könyvet már többször ajánlottam itt és a kedvenc szakácskönyves listámban is helyet kap.) Michel Richard Washingtonban dolgozó francia séf, a világ egyik legkreatívabbja. Olyan különleges technológiák és eredeti ötleteket fűződnek a nevéhez, mint pl. a carbonara hagymából, tagliatelle tintahalból, ropogós burgonyakosár krumpli spaghettiből, stb. Egyébként az egyik legnevesebb hazai séfünk is tőle szerzi inspirációit (és ezt el is meséli számos fórumon. Tintás tarhonya kaviáros dobozban pl.). Ha félig szárított paradicsomot felkockázunk, akkor valóban hasonlít a tatárbifsztekre. Finomra aprított salottával, kapribogyóval és snidlinggel kevertem össze, salátával jó kis előétel. A könyvben szereplő változathoz képest két dolgot újítottam: egyrészt a salátára öntött vinaigrette-et a szárított paradicsom előkészítése során keletkezett, majd lecsepegtetett fehér paradicsomléből készítettem, ez nagyon jól működik, máskor is fogom csinálni. Másrészt a “tatár” tetejére Téte de Moine sajtot helyeztem, ami látványban és ízben is sokat adott hozzá.

A Téte de Moine a svájci Jura hegységből származó, eredetvédett sajt, évszázados hagyománnyal bír. Az 1136-ban alapított Bellelay kolostor szerzetesei készítették először (sokáig -1790-ig- ezért Bellelay sajtnak nevezték), félkemény, fűszeres, karakteres ízű. Még nagyobb népszerűségre tett szert, amikor ellátták az ún. „Girolle” szerszámmal: kerek deszkára állítják a sajthengert, középen átszúrják, majd forgókéssel hajszálvékony rozettákat szeletelnek belőle. (Így néz ki). Általában a sajtszaküzletekben is ebben a formában árulják. (További információk a sajtról pl. itt és itt.) Nemcsak az íze miatt szeretem, a sajtrózsák (szekfűk?) annyira látványosak, hogy csomó ételt fel lehet velük dobni. A Culinaris-ban vettem, 10 ilyen rózsa 498Ft volt.

Paradicsomtatár
Hozzávalók

személyenként 4 szem félig szárított paradicsom
1 tk kapribogyó
olívaolaj
só, bors
snidling

A félig szárított paradicsomokról eltávolítjuk a héjukat, a húst közepes méretű kockákra szeleteljük. Összekeverjük a finomra aprított kapribogyóval, snidlinggel, sózzuk, borsozzuk.

Címkék: ,


 

 

7 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

Tête de Moine a kedvenc sajtjaim koze tartozik ha valakinek kelenne egy egesz darab akkor szoljon:)

1:09 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Gyönyörű!
Más: mindenkinek, akit érdkel, remek kulináris könyvlelőhely:
http://www.atlantiszkiado.hu/kategoria.php?fokat=25
Érdemes felkeresni :)

6:56 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Megkérdezhetem, hogy mi a véleményed a dzsemfix használatáról?
Éva

11:39 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Éva, nekem nincs vele problémám. Magas pektintartalmú gyümölcsöknél tök felesleges, de a nehezebben zselésedőknél nem rossz. szoktam használni

12:27 de.  
Blogger Szabó Juli szerint...

szia, kérdéssel fordulok hozzád, a poszt apropóján olvastam el a félig szárított paradicsom leírását, és ott írod: "Nem extraszűz, kifejezetten semleges, lágy ízű olaj jobb hozzá."
na, én ilyesmi olajat keresek, folyamatosan, és elfogadható áron, de legtöbb helyen van extraszűz és sansa. a két véglet. nincs véletlenül valami konkrét tipped - beszerzési hely, márka, megnevezés - hogy milyen olajat használjak, ha ilyenre van szükségem?
nagyon megköszönném.

9:26 de.  
Blogger Charisma szerint...

Sziasztok! Én nagyon szeretnék beszerezni ilyen Téte de Moine sajtot, de egy egész darab kellene, sajtszeletelővel együtt! Ha tudtok nekem beszerezni, akkor légyszives írjatok! Előre is köszi! Itt van az email címem: sweet.treat.studio@gmail.com

1:04 de.  
Blogger Unknown szerint...

Sziasztok!

Tudja valaki hol lehet a Tete de Moine sajtot beszerezni Magyarországon?

Előre is köszi az infót!
evi

3:30 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal