csütörtök, május 10, 2007

Vadspárga

Apropó, spárga.
Ilyet ettetek már? Láttatok már? Én még soha. Úgyhogy, mint minden különleges, érdekes, számomra új hozzávaló esetében most is megragadtam az alkalmat, hogy megismerkedjek vele. Bemutatom a vadspárgát.
Rendszeres horvátországi nyaralók jó eséllyel találkozhattak vele, itt állítólag igen elterjedt, és az éttermek is kínálják (bár gondolom, jellemzően ilyenkor tavasszal, a szezonjában). Egyébként Európában Olaszországban és Franciaországban terem a legtöbb, nagy részét az ínyenckonyha hasznosítja, piacokon, üzletekben ritkábban, de néha kapható. Huh, szerencsém volt.

Elnevezései:
wild asparagus (en)
wilder Spargel (de)
asperge sauvage (fr)
triguéros (es)
latin neve. ?(okostojás, ha szépen kérlek, megmondod:) ?)

A kinézete egészen különleges –amint a fotón is látható, leginkább egy zöld búzakalászra hasonlít.

Az íze nagyon finom –sokkal erőteljesebb és intenzívebb, mint a zöld és a fehér spárga -fűszeres, picit csípős, mint egy snidling, valamelyest talán a zöldspárga és az újhagyma keverékéhez hasonlítanám.

Elkészítése: na ezt aztán pláne minél egyszerűbben. Olyan kifinomult íze van, és olyan törékeny, hogy tilos agyonfőzőcskézni. Egyik felét a boltban kapott instrukció szerint 2 perc alatt megpároltam, másikat pici vajon átforgattam. Utóbbi a nyerő. Mivel ilyen ritkaságszámba megy, az ára is borsos (itt 25dkg 4Euro volt). Viszont olyan intenzív, hogy különleges köretként halhoz, vagy pl. bárányhoz 4 főre simán elég.

Címkék:


 

 

9 hozzászólás:

Blogger István Bagi szerint...

talán
Asparagus Racemosus

11:47 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

igen, én is ezt néztem, nem mertem beírni,mert olyan másképp néz ki a képeken. +belekavarodtam az ajurvédikus körökbe (shatavari a szankszrit neve, és termékenység- fokozó..), hogy ez ugyanez, vagy a gyökere, vagy tök más..

11:53 du.  
Blogger anna szerint...

huu, ez eszmeletlen szep zoldseg
mar regen tetszett vmi ennyire, csak a kulseje alapjan

11:59 du.  
Blogger Asgard szerint...

Szerintem ez az Ornithogalum pyrenaicum. A racemosus hajtása kevésbé tömött. De sajnos személyesen nem ismerem a növényt, csak a kép alapján ez tűnik valószínűnek.

8:13 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

En Sziciliàban ettem ilyet, vagy ehhez valami nagyon hasonlòt, ott frittata-t kèszitettek belole. Olyat, amilyet az articsòkàbòl szoktak.

6:56 du.  
Blogger Pille szerint...

I bought wild asparagus in Paris last year, and was totally blown away by the subtle and light asparagus flavour. You're a lucky girl to be able to eat it - I cannot find it anywhere in Estonia:(

1:14 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Izé, nem tudom, de ahogy nézelődtem, magyarul nem is biztos, hogy valamilyen spárga a neve, ez az alig néhány gasztro oldal találatnál akár tükörfordítás is lehet.
http://www.novenykatalogus.hu/rendszertan/?rid=44715
Hiába keresgélek, a képeken nem látni együtt a növényt és magát a sípot, kertészkönyvem pedig nincs.
Lehet, meg kellene kérdezni Bálint Gyuri bácsit? :)

6:29 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Botanikus vagyok, tenyleg az Ornithogalum pyrenaicum-rol van szo, egy kulonleges ettermi vacsora soran a kollegaimmal dobbenten allapitottuk meg, nekem teljesen uj volt...

2:02 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

hm, akkor ez magyarul vmi madártej, esetleg sárma, ugye?

5:45 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal