kedd, április 04, 2006

Spenót és csicseriborsó saláta szárított paradicsomos öntettel


Ilyenkor tavasszal az egyik nagy kedvencem a friss spenót. Nagy létszámú vendégségre soha nem csinálok, mert 1. csomóan nem szeretik, 2. kinek van kedve zsáknyi spenótot hurcolni és pucolni. Tényleg az a legnagyobb hátránya, hogy annyira hihetetlenül összeesik, hogy döbbenet, tehát hatalmas mennyiségeket kellene beszerezni, ha több emberre készül belőle valami. Viszont egy-két személyre szuper dolgokat lehet belőle produkálni. Itt van például ez a saláta. Ismét kedvenc könyv bemutatása következik, erről majd még valamikor fogok részletesebben is írni. Nina Simonds: Spices of Life című szakácskönyvéből származik ez a recept. A könyv azon túl, hogy tele van zseniális, egészséges – főleg vegetáriánus – receptekkel, rengetek tudnivalót és tudományos információt tartalmaz a különböző hozzávalók tulajdonságairól – mit tartalmaznak, mit tudnak, mire jók, mire nem. A recepteket kiegészítik további tudományos kutatások eredményeit bemutató nagyon érdekes cikkek. A spenót kapcsán például egy David Heber nevű amerikai táplálkozástudományi kutató elméletét mutatja be. A „Seven colors of Health” (Az egészség hét színe) elmélet a zöldségeket és gyümölcsöket hét színkategóriába sorolja. Az elmélet szerint nagyon egészségesen étkezünk és megelőzünk mindenféle betegséget, ha mind a hét csoportból fogyasztunk egy nap egy-egy adagot. Hurrá. Meg mindenféle hasonló érdekes dolgok vannak a könyvben. De ha valakit ez nem annyira hatná meg, a jó hír az, hogy remek receptek vannak benne. Ez a saláta például határozottan világbajnok. Lehet a hozzávalókkal variálni, én például a csicseriborsót fűszerekkel megsütöttem, úgy tettem hozzá. A sült paprika készítésének módszere itt. Speciell volt maradékom, úgyhogy azt használtam hozzá. Ja, és az öntet a legeslegjobb. A spenótot nem mindenki szereti nyersen, azt nyugodtan lehet helyettesíteni például rukkolával, vagy akár sima zöldsalátával.

Más: egy kis internacionális update: a finn Anna New York-ban pörköltöt főz, Kontroll-t néz és Dobos tortát eszik. Hát nem isteni?


Recept

Hozzávalók (2 adag)

20 dkg friss bébispenót (helyettesíthető más zölddel)
1 doboz (40dkg) konzerv csicseriborsó
10 dkg feta sajt
1 sült kaliforniai paprika (héja nélkül, csíkokra vágva)
1kk őrölt koriander
1kk cayenne bors
2 ek olívaolaj
Öntet:
½ dl olívaolaj
2 ek balzsamecet
5 szem szárított paradicsom
2 nagy gerezd fokhagyma
só, bors

A sütőt grillfokozatra melegítem (vagy a legmagasabb hőfokra). A konzerv csicseriborsót lecsöpögtetem, összekeverem 2 ek olívaolajjal, a korianderrel és cayenne borssal. Egy fóliával bélelt tepsibe szórom és 5 perc alatt ropogósra sütöm (sütőtől függően ez több/kevesebb lehet. Kívülről legyen egy kis színe, de belülről még legyen puha). Amí sül, elkészítem az öntetet: a szárított paradicsomokat vékony csíkokra, a fokhagymát hajszálvékony szeletekre vágom. Az olívaolajat egy kis lábasban felmelegítem, hozzáadom a paradicsomot, fokhagymát, pár percig megfuttatom benne, amíg a fokhagyma átpirul és a paradicsom illatozik. Összeállítom a salátát: a spenótleveleket megmosom, megszárítom. Egy tálba helyezem, rászórom a meleg fűszeres csicseriborsót, a csíkokra vágott sült paprikát, rámorzsolom a fetasajtot. Az egészre rálocsolom a meleg öntetet és átforgatom. Azonnal tálalom.

Címkék: ,


 

 

5 hozzászólás:

Blogger Rossamela szerint...

Amilyen egyszerű, olyan zseniális.

Ezt a színelméletet a férjem is ösztönösen alkalmazza, legalábbis egy-egy ételen belül: szereti "kiegyensúlyozni" a színeket egy fogáson belül.

Ja, megcsináltam az édesburgonyás egytáladat. Lilahagymával, a színek kedvéért!

Visszatérve erre a salátára: én is nagyon szeretem a spenótot, általában előre bepácolom, citrommal, olívaolajjal, fokhagymával (Polcz Alaine is pácolva adja a spenótot, "olasz salátakülönlegesség" - hiteti el velük, így azok is boldogan megeszik, akik egyébként a spenótra fintorognának). Aztán kerül hozzá ez-az, pillanatnyi ihlettől függően, de a fetasajt gyakori társa nálam is.

A csicseriborsó megsütését te találtad ki? Úgy emlékszem a konzervre, hogy elég "szottyos" marad a csicseri felülete a lecsöpögtetés után is, ugye? Persze így legalább tapad rá a fűszer. Mennyire lesz ropogós?
Különbözik a tepsis módszer attól, ha serpenyőben forgattad volna át a fűszeres olajon? Nagyobb a szabad felület és ettől lesz ropogós? Ki fogom próbálni.

11:01 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

rossamela, a csicseriborsót le kell öblíteni folyó víz alatt szerintem, akokr nem lesz szottyos. Az édesburgonyás egytál nálunk azóta is number one, időnként azért küldök egy kósza gondolatot Brüsszelbe, amikor édesburgonyát hajszolok a lepukkant magyar zöldséges részlegeken:)

8:01 de.  
Blogger Rossamela szerint...

Persze, hogy leöblítem, ha szottytalanítani akarom a csicseriborsót. De vajon kell-e?

Az édesburgonyás receptnél is említettem már, hogy készültem már valami ilyesmire sütőtökből. Megkóstolva az édesburgonyát, megbizonyosodtam róla, hogy tényleg nem állnak messze egymástól ízben. Az állagban már nem vagyok ilyen biztos, a sütőtök képes pürévé sülni, bár vannak masszívabb fajták is. De ezt már csak összel tudom tesztelni, idén már hiába kerestem sütőtököt...

11:01 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Isteni a saláta, és az is tényleg, hogy Anna ennyire ránk van kattanva. Azt írja, hogy sehol sem evett olyan állandóan jó színvonalon, mint Budapesten. Hol a szöszben ehetett? Majd megkérdezem tőle... Üdv, Eszter

11:10 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

ha nem konzerv csicseriborsót adok hozzá, akkor csak simán főzzem meg, és utána mehet a sütőbe az is?

12:08 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal