vasárnap, április 02, 2006

Narancsszirupos narancsos-csokis reggeli süti

Ez az egyik legkedvesebb receptem. Rengetegszer csináltam már és még soha nem hagyott cserben. Egyrészt azért szeretem, mert mindig mindenki szereti, akinek készül, másrészt azért, mert egy olyan szakácskönyvből van, amely a külföldi gasztronómiai könyvgyűjteményemnek egyik első darabja volt és ettől valahogy olyan szimbolikus jelentőséget tulajdonítok neki, és amelynek szerzőnője mindig is nagyon közel állt a szívemhez. Ina Garten az egyik legismertebbb és legnépszerűbb amerikai főzőszemélyiség , könyvei folyamatosan az amerikai szakácskönyvlisták élén vannak. Gasztronómiai karrierje előtt évekig a Fehér Házban dolgozott és az amerikai nukleáris energiapolitikával kapcsolatos büdzsé előterjesztéseket készítette. Gasztronómiai karrierje akkor kezdődött 1978-ban, amikor egy spontán döntést követően (és hát egy államtitkár és későbbi Yale egyetemi dékán férj birtokában) megvett egy Long Island-i gourmet üzletet, amelynek 20 évig volt tulajdonosa. Az üzlet a Barefoot Contessa nevet kapta, az 50-es évek híres filmje címéről (Mezítlábas grófnő). Ez a márkanév tette Ina-t híressé, és a név annál is inkább passzol, mert remekül jellemzi a főzési stílusát –nagyon elegáns, de mégis egyszerű és földhöz ragadt. Ilyenek a receptjei. Nem kifejezetten újszerűek, nem egzotikusak, leginkább klasszikus franciás és amerikai ételek, olyanok, amelyeket többnyire mindenki szeret. Az üzletet a 90-es évek végén eladta két alkalmazottjának, ezt követően a könyvkiadás felé fordult (ill. ma már igen magas nézettségű főzőműsora van az amerikai gasztrocsatornán). Négy könyve van a piacon, egyik jobb mint a másik. Rengeteg receptjét próbáltam már, nem volt még olyan, amely ne működött volna. Ha a négyből egyet kellene választani, talán az első a legeredetibb és legjobb. (Mivel csak amerikai kiadás létezik, amerikai mértékegységekben van minden megadva, azonban szerintem ez egy cup készlet beszerzésével, ill. a konvertáló programok segítségével leküzdhető probléma).

Ezt a narancsos sütit nagyon sokszor csináltam már, most hétvégén egy 30 személyes kollegiális brunch-ra vittem. A maradékból ítélve sikere volt. Reggelihez, kávézáshoz tökéletes. Picit macerás elkészíteni, de minden egyes morzsájáért érdemes. Narancsos sziruppal van átitatva, ettől finom szaftos. A tetején lévő narancsos máz a pont az i-n. A csokicsipszet már én tettem hozzá, az az eredeti receptben nem szerepel és elhagyható, de nagyon jól passzol a narancsos ízhez. Az alábbi mennyiség kissé ipari, normál esetben elég a felét csinálni. Viszont egyrészt napokig eláll alufóliába csomagolva a hűtőben, másrészt máz nélkül remekül fagyasztható, úgyhogy nyugodtan meg lehet csinálni a teljes mennyiséget.

Recept:

Hozzávalók (kb. 30 szelethez)

25dkg puha vaj
40 dkg kristálycukor
40 dkg liszt
4 tojás
6 narancs héja, lereszelve
1 tk sütőpor
1 tk szódabikarbóna
1 kk só
15 dkg csokoládélencse (csipsz) –opcionális
1,5 dl író
½ dl frissen facsar narancslé
2 tk vaníliakivonat (opcionális)

Szirup:
1 dl frissen facsart narancslé
10 dkg kristálycukor

Máz:
15 dkg porcukor, szitálva
3-4 ek frissen facsart narancslé

A sütőt előmelegítem 170C-ra. Kivajazok és kilisztezek két sütőpapírral bélelt téglalap alakú mély formát (lemértem, enyém: 24cmx12cmx7,5 cm méretű), esetleg püspökkenyér formát. Ha először még az üres formát kikenem olvasztott vajjal, akkor nagyon szépen egyenletesen ki lehet bélelni a sütőpapírral, mert a formához tapad. Szilikonos formánál ez nem szükséges. A tésztához elektromos keverővel habosra keverem a puha vajat a cukorral. Egyesével hozzáadom a tojásokat, valamint a reszelt narancshéjat. Egy másik tálban összeszitálom a lisztet, sütőport, szódabikarbónát, sót. Egy harmadik tálkában összekeverem a fél dl friss narancslevet, az írót és a vaníliakivonatot (elhagyható). (*Az írót talán egyenlő mennyiségű kefír és tej simára turmixolt keverékével helyettesíteném, mindenesetre egy sűrű, de teljesen folyékony állagú, savanykás folyadék szükséges). A vajas tojásos keverékbe lassan, felváltva adagolom és keverem a lisztet és a „nedves” hozzávalókat. (Ez tényleg fontos, én edényspórolás címszóval nem külön kevertem ki az írót és a narancslevet, hanem rögtön beleöntöttem, amitől a vajas keverékben azonnal kicsapódott. A végtermék szempontjából nem volt probléma, de nem nézett ki valami bizalomgerjesztően.). A csokicsipszet (külföldön chocolate chips, v. button, v. pépites de chocolat, otthon az Ázsia boltban csokoládélencse néven kapható. Ha ilyet nem kapnék, inkább elhagynám) összekeverem egy tk liszttel (ez azért fontos, hogy egyenletesen legyen a sütiben, ne süllyedjen az összes az aljára). Hozzáadom a tésztához. A kész masszát elosztom a két formában, elegyengetem a tetejét. 45-60 perc alatt készre sütöm, amíg egy fogpiszkáló szárazon jön ki belőle és a közepe már nem remegős. Amíg sül, elkészítem a szirupot: összeforralom a narancslevet a cukorral, hogy az teljesen felolvadjon. Amikor a süti megsült, megszurkálom egy fogpiszkálóval és meglocsolom a sziruppal, hogy jól beszívja (egyformán elosztom a két süti között). Most teljesen lehűtöm a sütit. A mázhoz átszitálom a porcukrot és teljesen simára keverem a 3-4 ek narancslével. Kettéosztom és késsel egyenletesen rákenem a süti tetejére. Hagyom megszáradni (kb. 15 perc) Fontos, hogy tényleg teljesen lehűljön a süti, különben a máz elolvad rajta. Alufóliába csomagolva a hűtőben tárolom. Napokig eláll. Máz nélkül gyönyörűen fagyasztható. Előző nap érdemes elkészíteni.

Eredeti recept: Ina Garten, Barefoot Contessa, Family Style - Orange pound cake

Címkék: ,


 

 

26 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

Nagyon tetszik, azt hiszem húsvétkor ki is próbálom, csak hol terem a csokilencse? Nálunk biztosan nem. Apróra vágott étcsoki jöhet helyette?

10:58 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Én inkább az íróra kérdeznék rá: azt itthon (Mo.) mivel helyettesítenéd?

4:51 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

bocsánatbocsánat, előbb ír, aztán olvas:(

4:53 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

chilii, ha budapesti vagy, akkor a Nagycsarnok aljában lévő Ázsia boltban pl. kapható ilyen néven. Apróra vágott étcsokival még nem próbáltam, de szerintem az elolvad. De csoki nélkül is nagyon finom!
Éva, igenm az író egyébként jó kérdés. Otthon soha nem láttam. Itt buttermilk néven fut, olyan mint egy nagyon folyós kefír, azért gondoltam a tej/kefír keveréket.

6:01 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Író pl. a CBA-kban is van néhanapján, de ha a tejszínt vagy tejfölt beküldöd a food processorba, ami a végén marad a vajon kívül, az az :-) a mindmegettén most kérdezte meg valaki, hátha Paula is tud valamit (szerintem nem...)

http://www.mrbreakfast.com/superdisplay.asp?recipeid=1192

Itt azt írja, 1 csésze teljes tejbe tegyünk 1 ek ecetet, szobahőmérsékleten negyedóra múlva kavargassuk meg a kivált izékat, és máris felhasználhatjuk. Ill. 1/4 csésze teljes tejhez keverjünk 1/4 cs. joghurtot, azzal helyettesíthető.

Meg még itt is ötletek:
http://homecooking.about.com/library/weekly/aa012901b.htm

A darabolt étcsoki nem olvad el! csak nem szabad meleg masszába keverni. Tökéletesen alkalmas a choc chips helyettesítésére. Pécsett tudok csokicsepp-lelőhelyet.

10:11 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

1/4 cs. tej + 3/4 cs. joghurt, persze

10:13 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

én régesrégen, egy távoli galaxisban találkoztam itthon zacskóban íróval, de az olyan régen volt, hogy talán igaz sem volt....

t3v, köszi a tippeket:)

10:38 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

lehet, hogy hülyeséget kérdezek, de a kaukázusi kefír (ami ugye folyékony) nem helyettesítheti az írót?
és a keserűcsoki kicsi darabokra vágva szerintem is tökjó a csokicsipsz helyett..
üdv.Kata

ja, még valami,ha már itt vagyok.
kérdeznék valamit. mindig gondban vagyok, hogy honnan szerezzek hirtelen friss fűszernövényeket, mikor megkívánok valamit főzni,merthogy cserépben tartani és nevelgetni,na az az ami nekem nem megy. még a kaktuszaimat sem tudom életben tartani.szóval az működik, ha veszek szép nagy adagot mindenből, és lefagyasztom a leveleket, szárakat, miegyebet? vagy akkor elveszti az ízét? van valakinek tapasztalata ez ügyben?

köszi.Kata

11:11 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

t3v, köszi a práktikus tanácsokért, sajnos el vagyok itt kényeztetve mindenféle kapható hozzávalóval, úgyhogy nem vagyok rákényszerítve, hogy kikísérletezgessem a helyettesítőket. Nna, majd ha hazaköltözöm, lesz mit pótolni..addig is nagyon hálás vagyok én is a tippekért!

11:11 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Kata, növényileg igencsak azonosulni tudok a problémával:)házi fűszertermelés nálam is kizárva. Itt szuper kiszerelésben lehet kapni, egy-egy adag kajához elegendő. Fagyasztással vegyes tapasztalataim vannak, fűszertől függ, pl. kapor, petrezselyem, kaffir lime levél, citromfű tökéletes, rozmaring, bazsalikom, koriander, menta nem fagyasztható. Utóbbinál a legjobban nekem az a tipp vált be, hogy frissen alufóliába csomagolom légmentesen, így egész sokáig eláll (mondjuk 4-5nap)

11:16 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

köszi a választ.próbálkozom...
Kata

9:23 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Culinarisban (www.culinaris.hu) van buttermilch, es a jobb bio boltokban is ki lehet fogni nehanapjan. Reka

10:15 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Kata, mélységesen együttérzek! Nálam sem bírta a rozmaringon kívül semmi, de én a klímára fogom :) és fagyasztok. Bazsalikomból meg szégyenszemre csak szárítottat tartok itthon, ha vmi saláta pl. frisset igényel, előre kell vele tervezni, de minden Sparban kapható friss fűszer, csak néha nyeszlettebbek.

1:54 du.  
Blogger Anna szerint...

Hi Zsofi
Thanks to your gorgeous pic, I was inspired to bake this cake last night (using organic Meyer lemons instead of oranges). I didn't have chocolate chips or currants in the house, but given that the oven was already on after the cake came out, I transformed a bunch of slightly wilted seedless grapes into homemade raisins (90C for a couple of hours). They go really nicely with the cake, and so does vanilla tea ;)

5:38 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Ugyanilyet szoktam csinálni, csak citrommal, csokilencse nélkül. Vagy felszelve, vagy kis loaf-okként. Ezt még ma kipróbálom, de majd csokoládéval fogom bevonni a tetejét - ha már lúd, legyen kövér. (S a szekrényben buzgón áznak a vaniliarudak, egy üveg Absolut-ban. Köszönöm az ötletet!) Öröm a blogodat olvasni, remek ötletadó, és (enyhe irigykedés) a fotók nagyon profi módon vannak elkészítve.

11:25 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Kiprobaltam a receptet és bar nagyon finom volt - szerintem biztosan elrontottam valamit, mert nem lett olyan mint a képen:( Egyrészt nekem szép egyenletes csikban csocsult a csoki az aljan -talan az lehetett a baj, hogy hideg volt a csoki és nem tapadt ra rendesen a liszt. Masrészt az egész allaga a sutinek elég kompact és remegos lett, egyaltalan nem piskota allagu. Az volt az érzésem, hogy az a 250 g vaj volt neki tul sok... meg plusz a szirup. Ettol fuggetlenul isteni ize volt és addig fogok vele kisérletezni, amig olyan nem lesz mint a képen.
Egyébként elkészitettem a gyombéres halat is, hat az mennyei.
Timi

11:13 du.  
Blogger liv szerint...

Csokilencse: a Metro-ban is lehet kapni nagyon jó minőségűt.

8:37 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Hat valami mennyei ez a süti! Masodszor csinaltam, az elsonel elbaltaztam a bevonatot(nagyon keves lett), de a mostani egyszeruen tökeletes! Es masnaposan? Abbahagyhatatlan! Kaveval, tejes teaval pedig izorgia! Köszi, köszi es meg egyszer köszi!

1:35 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Franciaorszagban lehet kapni fagyasztott bazsalikomot es majnem olyan, mint a friss, csak aprora van vagva. Szoval lehet fagyasztani megis.

11:18 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

A Király utca és Astoria között, egy eldugott átjáró utcában van az Azték nevű kávézó, ahol csoki különlegességeket is árulnak. Én ott láttam csokidrazsét és társait. :)

Bera

11:36 de.  
Blogger Noni szerint...

Pécsen hol lehet csokicseppet venni? Már nagyon régóta szeretnék, de sehol sem találok! :( Kérlek segítsetek! :)

7:04 du.  
Blogger Gabi32 szerint...

Iro helyett nekem ranezesre tokeletesnek tunik az atkevert/turmixolt naturjoghurt. Folyos is, savanykas is. Holnap kiderul... :-D

9:37 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Gluténmentes liszttel is tökéletes!

11:28 du.  
Blogger Enci szerint...

Hölgyek! Én ma kandírozott narancsot készítettem, és a visszamaradt narancsos cukorszirupot szeretném valamire elhasználni. Mondjuk pl. ebbe a sütibe :) Szerintetek működik azzal is, vagy feltétlenül narancsléből kell szirupot főzni? Köszi :)

4:52 du.  
Blogger Unknown szerint...

Kedves Mautner Zsófi!
Nem tudom, jársz-e még erre, megkapod-e az üzeneteket, megpróbálom. :)
Ez a narancsos süti az egyik kedvencem tőled, adventi klasszikussá vált nálunk, 10 éve minden decemberben elkészítem.
Ma reggel francia ismerőseim kóstolták, és ők is odavoltak érte, azonnal követelték a receptet. Eszembe jutott, hogy mintha régebben angolul és/vagy franciául is fent lettek volna a receptek a blogodon, gondoltam, egyszerű dolgom lesz. De most nem találom. Valamit rosszul keresek, vagy rosszul emlékeztem? Nincs meg ez a recept véletlenül franciául is? Ha nincs, akkor nekiállok lefordítani... :D
Üdvözlettel és köszönettel
Andi

11:09 de.  
Blogger Unknown szerint...

Kedves Mautner Zsófi!
Nem tudom, jársz-e még erre, megkapod-e az üzeneteket, megpróbálom. :)
Ez a narancsos süti az egyik kedvencem tőled, adventi klasszikussá vált nálunk, 10 éve minden decemberben elkészítem.
Ma reggel francia ismerőseim kóstolták, és ők is odavoltak érte, azonnal követelték a receptet. Eszembe jutott, hogy mintha régebben angolul és/vagy franciául is fent lettek volna a receptek a blogodon, gondoltam, egyszerű dolgom lesz. De most nem találom. Valamit rosszul keresek, vagy rosszul emlékeztem? Nincs meg ez a recept véletlenül franciául is? Ha nincs, akkor nekiállok lefordítani... :D
Üdvözlettel és köszönettel
Andi

11:09 de.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal