hétfő, június 23, 2008

Levendulás-fehércsokoládés házi fagylalt

Sokáig meg voltam róla győződve, hogy a levendula konyhai használata csupán divatos, „trendi” gasztronómiai hullám, és kizárt, hogy bárki is komoly meggyőződéssel azt gondolja, hogy a provence-i lila mezők és a dédi ruhásszekrényének bódító illata valóban finom ételekben is. Mindaddig a pillanatig, amíg el nem készítettem ezt a levendulás-fehércsokoládés fagylaltot. A receptet tavaly nyáron egy New York-i szakácsiskola oktatója ihlette, egy olyan órán, ahol azt a készséget tanította, hogy hogyan inspiráljanak bennünket az adott évszak alapanyagai. Nyár lévén, a híres Union Square-i őstermelői piacon többek között egy csokor friss, illatos levendulát is felkaptunk. Kissé szkeptikusan álltam a feladat elé, amikor azonban megkóstoltam a fagylalt hűlő masszáját, tudtam, hogy nagy baj és függőség lesz a vége. Minden előítéletem egy perc alatt elszállt, azóta pedig szívesen és változatosan használom a levendulát. Az ismert, hogy édességeknek – főleg krémeknek, dzsemeknek, barackos desszerteknek, kellemes aromát kölcsönöz. De nyugodtan lehet kísérletezni sós fogásokkal is, kiváló vinaigrette-ben, pácokhoz, sültekhez, sőt halhoz is. Az egyetlen titka, hogy nem szabad túl sokat használni belőle, különben tényleg pacsuli ízű lesz. Ha valaki olyan szerencsés, hogy hozzájut friss levendulavirághoz, az a legfinomabb, ha nem, a szárított is megteszi, de vigyázat, csak a vegyszermentes, ehető virág jöhet szóba konyhai használatra!

Levendulás-fehércsokoládés házi fagylalt

Hozzávalók (kb. 7dl fagylalthoz)

4dlltejszín
2dl cukrozott, sűrített tej
5dkg fehér csokoládé, felaprítva
4tk szárított levendula (bio), vagy 4-5 szál friss virág
2 tojássárgája
csipet só

A tejszínt a sűrített tejjel közepes méretű lábasba öntjük, és forráspontig melegítjük. (Amikor pici buborékok kezdenek megjelenni a tetején, azonnal levesszük a tűzről.) Beletesszük a szárított (vagy friss) levendulát, és 20 percig letakarva állni hagyjuk, hogy a masszát finoman átjárja a levendula aromája. Ekkor kézi habverővel sűrűre, fehéredésig keverjük a tojás sárgákat. Leszűrjük az illatos tejszínes folyadékot, és lassan, folyamatos keverés mellett hozzáöntjük a tojáshoz, hogy kiegyenlítsük a hőmérsékletet. Visszaöntjük a lábasba, és állandó keverés mellett néhány percig alacsony tűzön főzzük (nem fog puding-szerűen besűrűsödni, folyékony marad). Közben hozzáadjuk a felaprított fehér csokoládét, hogy felolvadjon. A masszát teljesen lehűtjük (érdemes előző este elkészíteni), végül fagylaltgépben elkészítjük. Ha nincs fagylaltgépünk, a következőképpen járunk el: a jéghideg masszát dobozba öntjük, majd a mélyhűtőbe tesszük. Kb. óránként kivesszük, és mixerben átkeverjük, összesen 4-5 alkalommal.

Címkék: ,


 

 

24 hozzászólás:

Blogger anna szerint...

megcsinaltam ma
hu nagyon jo lett
mar megirtam a vacsoras postot, ami ma volt, csak meg nem publikaltam
abban is leirtam, h ez volt az elso desszert eletemben, aminel azt ereztem, h hu ez nagyon jo lenne ha csipne
zoldborsra gondoltam, ha majd ujra csinalok
szted jo lesz ugy??

[viszont keptelen voltam ellenallni a kanikulaban, es ketteszedtem, a felet lime-mal csinaltam
gondolom az ugy eleg snassz, ezzel egyutt nekem ugy is nagyon tetszett]

1:31 de.  
Blogger Millie szerint...

Két éve ettem levendulás lekvárt először Írorszában...azóta sem tudom feledni. Az idén meg is főzöm a saját verziómat. Köszi a posztot, ezt is ki fogom próbálni!!!
És a Union Square-i piac rulez!!! :-D
Próbáltad az ott lévő éttermet(Union Square Cafe)is? Millie

7:56 de.  
Blogger Dolce Vita szerint...

Pont 2 napja nézegettem a hatalmsara nőtt levendula bokraimat (ezek már tényleg bokrok, ezernyi virággal), hogy valamit kellene főzni levendula felhasználásával. Ez a fagyi lesz az első : ))

8:14 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Jól néz ki, elkészíteném, csakhát a levenduláról nekem nagynéném kölnije jut eszembe, amit literes üvegben tartott. Kiskölyökkent nem hagyott nyugodni, idő kérdése volt, hogy mikor kóstolok bele. Attól fogva még a ruhásszekrényben sem szeretem. Persze ha valaki megcsinálja a csokifagyit, és elém teszi, akkor nem tiltakozom :-))

9:33 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

épp tegnap jutott eszembe a budai auguszt levendulás süteménye, a hantás flóra, hogy az milyen finom. levendula rulez.

12:33 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

én levendulás mézfagyit szoktam csinálni, és tényleg isteni! az idén kipróbálom a levendulás cukrot is, hátha télen is tudok majd vele varázsolni ;)

3:26 du.  
Blogger Lila Füge szerint...

neked sok mindent elhiszek, de én még nem gyôzôdtem meg... többféle levendulás süteményt is kóstoltam már (még nem készítettem semmit magam), de a meggyôzôdés várat magára. nem küldenél egy kis fagyit? :)

4:09 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Jajj, nagyon szeretem! 2 éve karácsonyi gasztroajándéknak levendulakivonatot és levendulás cukrot készítettem. Szerintem a bátrabbak sem bontották fel, úgyhogy kisebb fáziskéséssel ezt a MANCSot kapják most karácsonyra.

LepkePillangó

11:41 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Kiprobaltam: zsenialis!
Amugy nem szeretem a levendula illatat, tul neheznek erzem. De a fagyit pont annyira jarja csak at az aromaja, hogy erdekesse tegye.
Koszonom az otletet.
Kata

8:32 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szombat délután egy kirándulás keretében kipróbáltuk Schröter úr konyháját a Chateau Viszben, a desszert csokissüti volt levendula fagyival, állagra pont olyan, mint a fotódon tényleg nagyon izgalmas az íze. Többeknek meséltem, és vagy hárman rögtön mondták, épp most olvasta róla a Chilinél:)

6:38 du.  
Blogger Zsuzsa szerint...

Megcsináltam én is, nagyon jó benne a levendula (egy kicsit lehetne kevésbé édes), az állaga is szuper. Az uram először azt mondta, hogy ő ezt nem eszi meg, de aztán valahogy mégis lecsúszott. :) Biztos, hogy fogom ismételni.

9:36 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Te chili, gondolatolvasó vagy.Pont ilyen receptet kerestem! Amíg ízlésformálod a nagyérdeműt, és itt-ott elszomorodnál afelett, hogy az emberek mennyire idegenkednek ezektől az ehető virágokkal készülő receptektől, hidd el jó sokan üdvözöljük ezeket az ötleteket. Holnap el is készítem. kiss kiss. B.

8:54 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

B.,de jó, nagyon örülök! remélem, ízleni fog, szerintem igen:)

10:48 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

alig találoma szavakat. nagggyon finom lett, óriási sikere volt!
igazán különleges íze és illata lett a pici levedulától, de csak annyira hogy kicsit megbolondítsa az egyébként egyszerű hozzávalókat. köszi a receptet!!!

2:00 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

starcookers.de/de/nc/rezepte/rezepte-a-z/nachspeisen/display_type/details

Ez egy hasonlo recept

3:08 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia Zsófi! Találtam egy cikket egy amerikai "fagyiegyetemről", és mivel tudom, hogy fagyiimádó vagy, belinkelem ide - hátha érdekel:
http://www.zeit.de/lebensart/essen-trinken/2010-07/eis-universitaet-usa?page=1

:)
Üdv a napsütésből! Orsi

12:57 du.  
Blogger Mariann szerint...

Megcsináltam végre! Már tavaly kinéztem magamnak...
Négyféle íz várakozik, hogy fagyivá váljon: epres, csokis már kész, levendulás-fehércsokis és szezámos most fagy :)

9:05 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia Zsófi!
Valahol ettem a fagyidat, a nekem sok édességtől eltekintve csoda volt. Kérdésem, a cukrozott tej felét, a recept változtatása nélkül szerinted ki lehet ne cserélni pl.mascarponéra?
üdv gambas

4:36 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

az a baj a mascarponéval, hogy az nagyon zsíros, csináltam már vele fagyit, és nekem nem tetszett az állaga. Lehet, hogy inkább azt javasolnám, hogy a 2dl sűrített tej helyett legyen csak 1dl, és a másik 1dl sima tej (vagy tejszín)

7:28 du.  
Anonymous jolcso szerint...

Kis változtatással kipróbáltam, mert annyira nem rajongunk a fehércsokiért.... Így étcsokival helyettesítettem, illetve miután az egy tubus sűrített tej csak 1,25 dl-nyi mennyiség volt, így a javaslatod alapján tejjel egészítettem ki... Mennyei lett... Tökéletesen krémes fagyi, még az édességért annyira nem rajongó férfi barátok is áradoztak róla!!! Köszönöm a receptet!

10:28 de.  
Blogger Unknown szerint...

Mi is csinàltunk a baràtnöimmel ès mindenkinek nagyon izlett ès egy fèl nap alatt elfogyott nagyon fincsi ès imàdom ezt a fagyit!!!!!:)köszi a receptet!!!!

12:30 du.  
Blogger KönyvParfé szerint...

Vittem a receptet, isteni lett a végeredmény. Csupán egy gondom volt vele... túl hamar elfogyott! :)
http://konyvparfe.blog.hu/2016/02/19/katja_millay_the_sea_of_tranquility_nyugalom_tengere#more8397670

11:34 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Kérdés: miért kell a fagyiba tojás? Sosem csináltam még, és meglepődtem, mert nem gondoltam, hogy az is jár bele. :)

8:28 de.  
Blogger pumuklee szerint...

kiprobáltam a receptet, isteni fincsi lett. ilyen jó kis kánikulában a legjobb a fagyi :-)

7:32 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal